Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Christen geeft minder aan goed doel door crisis

in Nieuws

Christenen blijven goede doelen steunen, maar passen door de economische crisis wel hun geefgedrag aan. Zo verwacht twintig procent van de christenen in 2013 minder geld te geven aan goede doelen dan in 2012. Dat blijkt uit een rapport van het Christelijk Charitatief Peil 2013 (CCP), een tweejaarlijkse peiling van het geefgedrag van christenen.

De economische crisis heeft volgens het rapport tot gevolg dat 45% van de christenen het geefgedrag aanpast door: minder goede doelen steunen (40%), bedrag per goed doel verlagen (42%), stoppen met structurele steun (25%), helemaal stoppen (16%).

CBF 
Welke organisatie een gift krijgt wordt voornamelijk bepaald door betrouwbaarheid en professionaliteit van het goede doel. Opmerkelijk is de groei van het belang van bezit van het het CBF-keur. In tegenstelling tot 43% in 2010, hecht nu 67% waarde aan het keurmerk. Een signaal dat ook christenen een meer kritische houding krijgen ten opzichte van goede doelen.
 
Net als twee jaar geleden kunnen gezondheidsdoelen en zending & evangelisatie op de grootste bijdrage rekenen. ls 100 euro uitgedeeld mag worden, komt €32,- terecht bij gezondheidsdoelen, €22,- bij zending & evangelisatie, €18,- bij ontwikkelingshulp, €15,- bij natuur & milieu en €13,- bij maatschappij & welzijn. Zowel bevindelijken, orthodoxen en evangelischen geven het grootste deel van de € 100,- aan zending & evangelisatie. PKN’ers geven het grootste deel aan gezondheidsdoelen.
  
Donateurvriendelijk
Voor het eerst dit jaar ontving ook de meest donateurvriendelijke organisatie een WITh Compliments Award. De oorkonde gaat dit jaar naar MAF Nederland. Open Doors en Compassion eindigen op de tweede en derde plaats.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons