Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Investeren in jongeren: online of offline?

Wat zijn online en offline kansen om jongeren bij kerk te betrekken?

in Geloven

Zoals ik wel vaker heb verklapt in mijn blogs, ben ik een trouw volger van MobileYouth.org en één van de trendwatchers daar: Graham D. Brown. Deze organisatie monitort wereldwijd de ontwikkelingen van jongeren in combinatie met marketing en nieuwe media. Smullen dus.

Een van zijn laatste publicaties gaat over ‘the social consumer’, vrij vertaald: de sociale consument. In dat schrijven doet hij een paar boeiende uitspraken over de combinatie van het online en offline leven. Hij lijkt de bakens daar iets in te verzetten. Terwijl iedereen spreekt over online marketing, zegt hij: “De sociale consument prefereert offline interactie boven online interactie”.

Jongeren zijn liever offline, dan online. Uit onderzoek blijkt dat een kleine 70% van de jongeren face-to-face contact de voorkeur geeft boven Facebook-contact. Het is belangrijker om betere offline contacten te krijgen, dan betere technologie voor online contacten.

Om het verhaal kracht bij te zetten, komt hij met drie argumenten:

1-     Online kan ons sociale gedrag wel faciliteren, maar geen betekenis geven.  Alles wat een vriendschap betekenis geeft vinden we offline. Online kan bepaalde dingen nooit vervangen. Zoals het hand-in-hand lopen met je geliefde, een concert bezoeken met je vrienden of het samen winkelen met je vriendinnen.

2-     Offline laat zien wat je echt waard bent! Offline kunnen we beter inschatten wat mensen echt waard zijn, vertrouwen wordt offline sneller en beter opgebouwd dan online. Je kunt online investeren, maar als je offline het niet waar kan maken dan is het allemaal nutteloos.

3-     We zijn gemaakt voor offline interactie. Onze DNA is duizenden jaren oud en het online gebeuren nog maar een paar decennia.  Onderzoek heeft aangetoond dat hoewel je online het gevoel hebt te bouwen aan een relatie, je stresslevel alleen zakt als je in dezelfde fysieke ruimte bent met je vrienden.

Voor zover ik weet is deze Graham geen christen. Toch onderstreept hij hier een aantal dingen op een manier die zomaar christelijk zouden kunnen zijn. Het is als kerk en jeugdwerk belangrijk de kansen te zien van het online gedeelte van het leven dat jongeren hebben.

Tegelijk biedt de sociale consument genoeg kansen om bij aan te haken voor jeugdleiders die bereid zijn te investeren in offline relaties met jongeren. Ze zijn ervoor gemaakt! Daarin kunnen we laten zien wat we echt waard zijn en een stap dieper: wat God waard is. Juist in die relaties ontstaat de mogelijkheid om het evangelie echt betekenis te geven.

Paulus zou het zo gezegd kunnen hebben. ‘Vol liefde voor u was ik niet alleen bereid u te laten delen in het evangelie, maar ook in mijn eigen leven!’ Moet ik nou nog een keer uitleggen waarom ik deze club op de voet probeer te volgen…?


André Maliepaard

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons