Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Filmrecensie Blue Jasmine

Hoe bemachtig je iemand die onvoorwaardelijk van je houdt?

Vanaf aankomend weekend is de 'tragikomedie' Blue Jasmine van Woody Allen in de Nederlandse bioscopen te zien. Nog steeds levert de drievoudig Oscar-winnende acteur consequent één film per jaar af. Geert Heetebrij bereidt ons vast voor.

Het eerste gevolg van de zondeval was de vijgenbladenschort: schaamte moest worden bedekt. Adam en Eva durfden zich niet langer te laten kennen. Er is sedertdien weinig veranderd. In Blue Jasmine schetst Woody Allen de datingscene als een Darwinistisch schimmenspel in een spiegelhuis; niets is wat het lijkt en iedereen liegt –naar de ander, naar zichzelf, over zichzelf-- om maar zo hoog mogelijk te scoren. Die score wordt gemeten in goden: geld, een mooie echtgenoot, een makkelijk leven. (En mocht het achter de schermen niet van een leien dakje gaan, dan moet het in ieder geval wel zo lijken. Een beetje Facebook dus, maar dan in het echt).

De film gaat over Jasmine, een rijke New Yorkse vrouw wiens huwelijk strandt als er leugens ontdekt worden--de affaires van haar man, zijn miljoenenfraude. Haar hele zandkasteel stort in. Nadat de overheid haar ex achter slot en grendel zet en beslag op alle goederen legt heeft ze niets meer over en wil ze elders opnieuw een bestaan opbouwen. Haar enige onderkomen is bij haar vervreemde zus in San Fransisco. Daar mag ze een tijdje logeren.

Maar Jasmine brengt haar relationele ambities met zich mee, en dat zet ook haar zus aan het denken; kan ze zelf ook iets leukers aan de haak slaan dan haar huidige vriend? Uiteindelijk ontmoeten beide zussen nieuwe mannen: rijk en single, schijnt het. Maar dan verpest Jasmine het opnieuw door weer over zichzelf te liegen. Kennelijk heeft ze niet genoeg over zichzelf geleerd. Jasmine doet zich lang voor als onschuldig slachtoffer van omstandigheden maar uiteindelijk blijkt dat ze precies wist wat er gaande was met haar ex. Ze heeft het gewoon allemaal niet willen weten.

Voor de herkansing is al Jasmine’s hoop gevestigd op haar nieuwe man, op het idee van een redder. Ze is bereid daar alles voor te doen, zelfs liegen tegen die redder. “Fake it till you make it”, lijkt haar levensmotto. Ze eindigt als een dakloze op een parkbankje die tegen zichzelf praat. Alleen tijdens haar zenuwinzinkingen komen haar maskers als uitgelopen make-up af.

Dit is een klassieke Woody Allen film waarin relationele problemen centraal staan en die geen oplossing aandraagt voor ons dilemma: We zoeken onvoorwaardelijke liefde. Maar hoe bemachtig je iemand die onvoorwaardelijk van je houdt?

Misschien is het begin van een oplossing het eerste gebod—een principe wat zelfs AA heeft ontdekt als sleutel tot het breken van verslaving: “Vereer naast mij geen andere goden.”

Auteur: Geert Heetebrij

Geschreven door:

Geert Heetebrij

Nederlandse Amerikaan, scriptschrijver en producer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over