Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

'Andere godsdienstles voor jongens'

Jongens in huidig godsdienstonderwijs niet meer bij de les

in Geloven

Jongens leren door te onderzoeken en te ervaren, maar in het godsdienstonderwijs krijgen ze veelal talig, schrijvend en lezend onderwijs. Er moet heel wat veranderen aan godsdienstlessen om ook jongens bij de les te houden.

(imported body)

Dat stelt Jasja Mulder-Van Vulpen in haar scriptie 'Jongens geloven het wel', waarmee zij onlangs afstudeerde aan de opleiding hbo-theologie aan de Christelijke Hogeschool Ede. De Besturenraad, centrum voor christelijk onderwijs, schrijft op haar website over het onderzoek.

Voor de godsdienstlessen zijn drie gebieden in de ontwikkeling van jongens in de puberleeftijd, van belang, aldus Mulder-Van Vulpen: ontwikkeling van het brein, gedragsontwikkeling en geloofsontwikkeling.

We weten steeds meer over het jongensbrein in de puberteit. "Maar wat doet het onderwijs en het godsdienstonderwijs daarmee?", vraagt Mulder. "Wanneer je voor de klas staat als leraar is het onmisbaar om te beseffen wat er allemaal gebeurt in het hoofd van een puberjongen."

Jongens hebben 'een viervoudige drang die hen tot ontwikkeling drijft', verwijst Mulder-Van Vulpen naar een recent proefschrift van Angela Crott. Het gaat om "actiedrang, lawaaidrang, geldingsdrang en exploratiedrang". "Jongens leren door te onderzoeken en te ervaren, maar op school krijgen ze veelal talig, schrijvend en lezend onderwijs. De jongenshersenen hebben dan niet of nauwelijks zintuiglijke aanknopingspunten bij de aangeboden lesstof."

Godsdienstonderwijs is volgens Mulder-Van Vulpen niet bedoeld om leerlingen te leren geloven. Dat zullen leerlingen zelf moeten doen, stelt ze. "Wel kan godsdienstonderwijs 'een vuur ontsteken' en leerlingen leren met andere ogen te kijken. De puber wil zelf de keus voor de traditie maken. In de puberteit zelf is het de sociale saamhorigheid die de puber betrekt op de geloofsgemeenschap en het geloof."

Bron: HetGoedeLeven

 

 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons