Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

"Waar zou Jezus gaan?"

Syrische docente traint vervolgde christenen in Irak

in Nieuws

Zaterdag 15 juni spreekt de Syrische Makruhi op de Women to Women dag van Open Doors. Makruhi werkt onder vervolgde christenen in het Koerdische deel van Irak. Ze geeft speciale trainingen aan christenvrouwen in het noorden van Irak en traint zondagsschool-onderwijzers.

Wanneer Makruhi* vertelt over haar werk straalt het enthousiasme van haar gezicht. De 55-jarige docente heeft de afgelopen jaren duizenden gezichten gezien. Van jonge kinderen die ze zondagsschool gaf, tot mannen en vrouwen die ze bijbracht hoe je kinderen opvoedt met het evangelie. "Het is belangrijk om vooral moeders de verhalen uit de bijbel te leren. Zij kunnen dat weer doorgeven aan hun kinderen."

De christenen in Irak liggen zwaar onder vuur. Christenen worden stelselmatig gediscrimineerd, ontvoerd en vermoord. Veel christenen zijn gevlucht naar het buitenland. Zij die geen familie in het buitenland hebben trekken naar de Koerdische regio in het noorden van Irak, waar het relatief rustig is. Makruhi vertelt: “Het is een redelijk veilige omgeving, maar veel gevluchte christenen voelen zich ontheemd vanwege het taalverschil. Tieners gaan niet naar school en bijna iedereen is werkloos.”

Makruhi groeide op in Syrië en woonde in verschillende landen in het Midden-Oosten, waardoor ze de problemen waar christenen mee kampen erg goed kent. Ze studeerde Engels en theologie en werkt al 35 jaar als docent. Ze is op een bijzondere manier op deze plek terecht gekomen. “Ik vroeg aan God of hij mij in een land wilde brengen waar de nood het hoogst is. Een plek waar Jezus naar toe zou gaan als hij nu op aarde zou zijn. De volgende dag kreeg ik een e-mail van een partnerorganisatie van Open Doors met de vraag op ik trainingen wilde geven in Irak. God laat me zien waar ik moet gaan”, vertelt Makruhi.

Het werk van Makruhi is enorm belangrijk. Ze reist zelfs naar afgelegen dorpen om daar Bijbelstudie groepen te leiden. Ze vertelt: “Een vrouw kwam eens naar me toe en zei: 'Bedankt dat je hier bent. We dreven bij God vandaan, maar jij hebt ons naar Hem teruggebracht'”.
Veel christenen in Irak hebben inmiddels zo veel meegemaakt dat ze zich minder zijn gaan focussen op geestelijke zaken. Makruhi: “Met mijn ervaring als docent kon ik met die nood aan de slag. Ik ben erg blij dat mensen zo graag iets willen leren. Ik zie dat God aan het werk is.”

Makruhi staat postief in het leven en weet met haar enthousiasme mensen te ontwapenen. Haar werk is niet zonder gevaar. Zo kan ze nog steeds niet zonder grote risico's naar het zuiden van Irak reizen. Ze vertelt: “Ik heb geleerd dat ik God in alles op de eerste plaats moet zetten. Ik heb oorlogen en verlies meegemaakt maar ik heb altijd ervaren dat God me heeft beschermd. Wij maken dromen, maar God heeft ook dromen voor ons leven.”

Zaterdag spreekt Makruhi op de Women to Women dag met het thema 'Geloof is volharden'. Makruhi vertelt hoe ze zelf volhoudt tijdens moeilijke periodes in haar leven en welke lessen ze doorgeeft aan anderen. Op de dag zelf worden er ook workshops gehouden.

* Makruhi heet in werkelijkheid anders. Om veiligheidsredenen wordt haar echte naam niet vermeld. 

 

 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons