Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Geweld in games: de keus is aan jou

Altijd al willen rellen? Ontdek in relsimulator of je agressor of vredestichter bent

in Geloven

In een tijd van grote revoluties in de Arabische wereld ontwikkelen een handjevol Italianen een kleine game: ‘Riot’. De Italianen willen van hun spel ‘Riot’ een soort relsimulator maken, waarbij je de rol van de protesterende groep of juist van de politie kunt aannemen. De keuzes die je als gamer maakt, hebben gevolgen: escaleert het protest en komt er een knokpartij, of keert de rust terug?

De maker achter het spel, Leonard Menchiari, baseert Riot op een eigen ervaring. Hij heeft tussen de demonstranten gestaan bij protesten tegen een hogesnelheidslijn door een natuurgebied in Italië. In de aanvang verloopt het proces rustig en beheerst en staan de demonstranten en de politie statisch tegenover elkaar. Maar dan verhoogt de druk en loopt het uit op een massale rel met traangas, knuppels en alle geweld dat daarbij hoort.
 
Actueel thema
Het is een kleine game, toch heeft het de nodige aandacht gekregen tussen alle aankondigingen van de nieuwe Xbox en nieuwe 3D-games. Het is dan ook een actueel thema; rellen tussen overheid en burgers. De Arabische lente, protesten in Griekenland, rellen dichterbij huis in Haren en recentelijk Turkije staan nog helder op ons netvlies. Menchiari wil de speler laten voelen wat hij voelde in de krachtenvelden van twee groepen die slaags raken. Hij wil de speler een keus geven tussen een aanpak met zo weinig mogelijk geweld, of juist met veel agressie. Hij wil de speler een dilemma laten ervaren, waarbij je beide partijen kunt spelen en exploreren. 

Ideologie en geweld

Het spel is nog niet uit, dus nu kan ik alleen speculeren. Hoe zou het voelen om een demonstratie op geweld aan te sturen? Wil ik dat wel weten? Of volstaat het dat ik als speler aldoor de de-escalatie rol aanneem en probeer een vredestichter te zijn? Is het fout om in de spelomgeving de rol van de agressor aan te nemen? Er was ooit een spelletje in de Nederlandse gamegeschiedenis genaamd Hooligans waarbij je groepen losgeslagen voetbalfans kon managen die alles kort en klein sloegen. Echter het doel van dat spel was bewust narren, je kon ook niets anders. Het spel Riot lijkt meer een ontdekkingstocht aan keuzes, die ideologie en geweld aan elkaar koppelt.
 
Keuzes maken
Ik ben iemand die zich snel uit de voeten zou maken, zodra de sfeer omslaat bij een bij een grote bijeenkomst. Een rel lost toch niets op. Maar die nuchterheid is wellicht erg gebaseerd op ons veilige democratische leven waarbij we redelijk goed gehoord worden door onze overheid.
 
Zou deze game mij daarom iets bieden wat een goed artikel of documentaire over hetzelfde onderwerp niet biedt? Het is een intrigerend gebruik van het medium games. Keuzes kunnen maken, en dus ook foute keuzes, is wellicht het belangrijkste wat het medium games onderscheidt van alle andere media. Zoals de beroemde gamedesigner Sid Meijer ooit zei: "Games are a series of interesting choices" (games zijn een reeks van interessante keuzes, red.).
 
Auteur: JP van Seventer

Bekijk de trailer van 'Riot'

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons