Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Christenen missen vakkennis en creativiteit?

“Missionaire boodschap in games gaat vaak ten koste van kwaliteit”

in Geloven

Vaak is het moeilijk voor christelijke creatievelingen, om content te maken voor niet-gelovigen, dat goed en ook nog pakkend is. Zodra christelijke schrijvers, cineasten en gamemakers via hun medium mensen proberen te bereiken voor het evangelie, gaat het soms ten koste van de kwaliteit van het product. Dat komt bijvoorbeeld doordat mensen vol passie voor de Heer – echter met weinig vakkennis – hun missionaire boodschap verspreiden via een film, boek of zelfs een game.

John Grisham, een bekende Amerikaanse schrijver van juridische thrillers, schreef eens dat hij vond dat christenen eerst het vak moeten beheersen, voordat ze verkondigend te werk te gaan. Grisham, zelf een trouwe baptist, schreef eerst vele succesvolle boeken voor de seculiere markt alvorens hij in een van zijn boeken, The Testament, een hoofdrolspeler tot geloof laat komen.

Naast een tekort aan vakkennis is er nog een ander punt: hoe breng je het geloof ter sprake, zonder dat het er te dik bovenop ligt? Hoe doe je dat zonder de argwaan te wekken dat het een overduidelijke evangelisatiepoging is?

Speelbare gelijkenissen
Jezus sprak vaak via gelijkenissen tot een groep die niet altijd wilde horen. Hij verzon een fictief verhaal die aansloot op de toehoorders. In die herkenbare situatie bracht hij een punt naar voren. Neem bijvoorbeeld de gelijkenis van de wijngaard, waar alle werkers aan het eind van de dag hetzelfde loon krijgen, ongeacht hun gemaakte uren. De boodschap van het verhaal was daardoor makkelijker te onthouden en Jezus hield hun aandacht tot het eind vast, omdat de luisteraars de clou wilden begrijpen.
CS Lewis en Tolkien deden iets soortgelijks: ze brachten onderdelen van hun geloof naar buiten via de verhalen van Narnia en de Ban van de Ring.

In games zou dit ook meer moeten gebeuren. Speelbare gelijkenissen zijn misschien wel een goede manier om principes als vergeving of naastenliefde te illustreren. Een speels gameprincipe, gebaseerd op genadekenmerken. Wellicht kan de gamer door een spel met een ‘God-principe’ ervaren wat de kracht ervan betekent.

Auteur: JP van Seventer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Meer over