Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

GAMEBLOG | Voor God spelen: een oerverlangen?

"Waar komt die fascinatie voor het spelen voor God vandaan?"

in Geloven

Hoe is het om God te zijn? Onlangs werd er weer een nieuw spel gelanceerd door een bedrijfje in ons gebouw: 'Reus'. De game valt in de categorie 'God-games': games waarbij de speler als het ware vanuit een godsperspectief op een planeet neerkijkt. Een voorbeeld is 'Sim City', een van de eerste God-games. Later kregen we games als 'Black and White' waarbij je als oppergod kleinere goden aanstuurt, die weer volgers ronselen onder de piepkleine mensen.

De game Reus heeft een vergelijkbare aanpak. Je hebt controle over vier reuzen, elk met hun character gebaseerd op de Zee, het Bos, de Rotsen en het Moeras. Elke reus  heeft zijn eigen unieke krachten, waarmee ze over een ronde planeet zwerven. Als speler kun je hun krachten inschakelen om het landschap geschikt te maken voor mensen. Zodra je met bijvoorbeeld de Bosreus een stuk land bebost beginnen er mensjes te verschijnen die het land gaan bewonen en bewerken. Je bent eigenlijk voortdurend bezig om via de reuzen de omstandigheden te manipuleren, om het gedrag van de mensjes te beïnvloeden. Maar je kan de mensjes niet direct aansturen en ze doen dus ook hun eigen ding. Ze voeren ook strijd met anderen op de planeet en als het ze te goed gaat worden ze hebberig. Het is best hard werken om de mens de goede kant op te krijgen.
 
Het spel wordt al snel complex. Het is daarom alleen voor de echte liefhebber met geduld en tijd. De vier oprichters van het bedrijf hebben als monniken anderhalf jaar lang getrokken aan dit product, ondersteund door freelancers en stagiaires. Hun inspanningen worden beloond; binnen een week bereiken ze met de online verkoop hun gehoopte jaaromzet. Blijkbaar is het spelen van God een populaire bezigheid.
 
Fascinatie
Waar komt die fascinatie voor het spelen voor God vandaan? Is het omdat we op Hem lijken? We zijn immers naar zijn beeld zijn geschapen? Vaak zie ik in dit soort games ook een ontdekkingstocht door de maker(s) naar hoe het nu echt zit met God, goed en kwaad. Een voorbeeld daarvan is Peter Molyneux, de bekendste God-game designer met games als Populus en Black and White. Hij lijkt in zijn laatst genoemde game erg op zoek naar hoe het goede en kwade zich tot elkaar verhouden, en ook hoe de mens zich religieus verbindt aan een God. In Black and White kun je bijvoorbeeld kiezen of je wilt regeren door middel van angst of met liefde, wat vervolgens ook effect heeft op het menselijk gedrag.
 
Zou de mens meer waardering of begrip krijgen voor God door het spelen van zo'n God-game? Misschien door het besef van de complexiteit die ontstaat als de mens een eigen wil is geschonken? En zou het niet interessant zijn als iemand als Molyneux een game maakt over de heersende godsdiensten, en dan de kracht van genade ontdekt als uniek systeem?
 
Kenbaar maken
De makers van Reus houden zich hier voorlopig nog niet mee bezig: ze zijn druk met de enorme stroom e-mails van fans. Ze maken plannen voor een update om hun gameverkoop nog een boost te geven. Voor hen is het genre van de God-games een leuke en complexe uitdaging. Maar wie weet: misschien zal God zichzelf ooit kenbaar maken door één van hun games.


Auteur: JP van Seventer

Trailer 'Reus'

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons