Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

GAMEBLOG | Een wereld van verschil

Serious game als hulp bij rouwverwerking

in Nieuws

Gisteren werd in Flevoland een bijzonder spel gelanceerd, genaamd ‘Wereld van verschil’. Het spel moet kinderen helpen met rouwverwerking. Kinderen die op het punt staan dierbare in hun gezin te verliezen, kunnen zo online in contact komen met andere kinderen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden.

Het spel ‘Wereld van verschil’ bestaat uit een landkaart van emoties, die op artistieke wijze zijn geïllustreerd. Ze geven heel visueel uitdrukking aan het palet van emoties die een kind kan ervaren bij het verlies van bijvoorbeeld een ouder, broer of zus. Gevoelens van woede, verdriet, angst en eenzaamheid zijn een vulkaan, een vallei of een woestijn. Tijdens de tocht over deze landkaart kan het kind online ervaringen delen met kinderen die deze emoties herkennen.

Serious games
Deze game valt onder de noemer ‘serious games’ of ‘applied games’. Dat zijn games die bewust gemaakt zijn met een onderliggend leerdoel. Het idee erachter is dat het leren veel leuker kan, ook al is het leerdoel op zichzelf saai in de ogen van de gebruiker. Neem bijvoorbeeld het leren van verkeersborden, door als twaalfjarige met je klas in trapauto’s door een minidorpje te rijden in Verkeerpark Assen. Uiteraard inclusief correcte verkeerborden en een heuse agent.

Dit park dateert uit 1956 en is een voorloper van de serious game. Het illustreert dat het leren van iets saais ook een speelse ervaring kan zijn. De term ‘serious game’ werd decennia geleden dé kapstok term voor alle educatieve games met simulatie. Een ander voorbeeld is het Knutselwereld-spel voor een bekend lijmmerk.

Monkey Bizniz, de maker van ‘Wereld van verschil’ heeft met de Engelstalige versie van dit spel ‘World of difference’ hoge ogen gegooid in de VS tijdens de internationale ‘Game Developers Conference’. Ben Sawyer - de grote evangelist achter het begrip serious games wereldwijd - heeft Monkey Bizniz na het zien van hun game uitgenodigd om te komen spreken in Boston op zijn Games for Health-conference. De visie van Monkey Bizniz is typerend voor de Nederlandse visie op applied games. Recent onderzoek wijst uit dat 50 procent van de omzet in game development in Nederland uit de applied games komt.

Wat kun je allemaal nog leren door het spelen van een game? We staan aan de vooravond van een explosie aan toepassingen. Hier alvast een paar leuke voorbeelden van Nederlandse makelij:

De Gouden Eeuw over de oorsprong en werking van de financiele markt.

Houthoff Buruma de game een recruitment game voor een advocaten kantoor.

Ambulance Control over het strategisch inzetten van Ambulances.

 

Auteur: JP van Seventer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons