Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

BLOG | Dromen over een Bijbelgame

Veel geld is niet enige voorwaarde voor geschikte Bijbelgame

in Mediatips

Wat als we eens een goede Bijbelgame zouden maken? Een game voor tieners, die op eigentijdse wijze Bijbelverhalen in beeld brengen. Een speelbaar verhaal, waarbij de speler zich in een 3D-Israël uit de tijd van de Bijbel want. We nemen voor het gemak even aan dat er veel geld beschikbaar is. Eén of andere rijke christelijke Amerikaan stelt miljoenen beschikbaar. Zij eis is dat de game zich kan meten met de kwaliteit van de mooiste 3D-actiegames van nu.

Jongens zijn de doelgroep van de game, omdat die nou eenmaal veel gamen. Daarbij past een spraakmakend figuur uit het Oude Testament, zoals koning David, een man naar Gods hart. Daniël, Noach en Salomo passeren ook de revue, maar Daniël zou teveel tot een een conversatiegame leiden en een bouwspel voor een ark of tempel ligt minder goed in de markt. Deze game moet per slot van rekening concurreren met de actiegames van nu.

De herder
Het eerste level heet ‘The shepherd’ (de herder, red.). De jonge David (de speler) moet schapen door het dorre landschap leiden, op zoek naar grazige weiden. Inclusief een mini-game, waarbij je alle schapen door een kloof leidt en je geen schaapje mag verliezen. Dan komt er natuurlijk de onvermijdelijke beer of leeuw die een poging doet om een lammetje te roven en moet je als speler de leeuw met blote handen aanpakken. David bidt tussendoor en schrijft psalmen en af en toe zie je hoe zijn gebed de dag beïnvloedt. Daarna leert David mikken met een slinger met kiezelsteentjes. Hij mikt op bomen, rotsen en tenslotte op vijandige dieren of wellicht een haasje voor het avondeten. Tussendoor speelt hij harp en krijg je een soort ‘Guitar Hero’, maar dan een mini-game met een harp.

Goliath 
In level 2 – ‘Goliath’ genaamd - bezoekt David zijn broers in het leger. Hij raakt betrokken bij het Goliath-debacle en is verontwaardigd over de beledigingen aan het adres van God. Hij beslist Goliath te bevechten. Hij past wapenrusting van de koning, maar gaat uiteindelijk alleen zijn slinger en 5 kiezelstenen. Goliath lacht spottend, totdat de speler met een welgemikte worp tussen zijn ogen een einde maakt aan zijn godslasteringen.

Hier kom je als gamedesigner in een innerlijk conflict: hakt de speler het hoofd van Goliath af, zoals geschreven staat, of laat je dat omwille van de leeftijd van je doelgroep weg? Een 18+-classificatie is niet bevorderlijk voor de verkoop. Daarom laat je dat onthoofden maar weg en is er een minimum aan bloed, of misschien helemaal niet. De investeerder wil namelijk geen problemen met de christelijke uitgever, die pleit voor ten hoogste een 12+-classificatie. Anders zal geen enkele christelijke moeder het kopen voor haar zoon.

Versla de Filistijnen
In de volgende levels ‘Beat the Filistines’ (versla de Filistijnen, red.) en ‘David en Saul’ leert David zwaardvechten. Dat geeft echter steeds meer problemen met de grafische weergave van de game. De 3D-wereld is heeft prachtige, bijna realistische omgevingen, gebouwen en personages. Alleen mag de game niet realistisch zijn qua geweldsweergave, dus verdwijnt elke verslagen Filistijn na drie tikken in een blauwe flits. De gamebouwers balen een beetje, want al de games waarmee ze moeten concurreren hebben immers wel bloed en realistische doodanimaties…

Tweehonderd voorhuiden 
Goed, omwille van de jonge doelgroep schrappen de gamebouwers de levels ‘Two hundred foreskins’ (tweehonderd voorhuiden, naar 1 Samuel 18, red.) en ‘Bathseba’ en eindigt de game met David als geslaagde koning in het paleis met allerlei trofeeën aan de muur. Als tweede verhaallijn in de game was er de vriendschap met Jonathan, waarmee hij altijd trainde, en hij leeft ook nog aan het eind van de game.

De investeerder eist van de gamedesigners dat het spel eindigt met de tekst "Wie leeft bij het zwaard, sterft door het zwaard." De designers vinden dat een rare tekst voor een game waarbij de hoofdrolspeler eindigt als overwinnaar. Na gespannen overleg eindigt de game met een referentie naar de volgende game van deze studio: 'Temple Tycoon', met Salomo als wijze, vredige hoofdpersoon.

Nachtmerrie 
De game verkoopt redelijk goed in Amerikaanse christelijke boekwinkels, mede dankzij een aanbeveling van Billy Graham, een familievriend van de investeerder. De seculiere gamepers kraakt het spel af vanwege de tamheid van de vechtscènes, maar spreekt waardering uit voor de prachtige 3D-vormgeving. Helaas wordt de game slecht verkocht in de seculiere gamewinkels door de moordende concurrentie van de hedendaagse realistische actiegames.

"Was een 18+-game geen beter idee geweest?" vraagt de investeerder zich af. Dan hadden de gamebouwers wel alles uit het Bijbelboek Samuel kunnen laten zien, maar dan was het tegelijkertijd geen spel voor de jeugd geweest. De gamedesigners beginnen met tegenzin aan Salomo's Temple Tycoon.

Ik word wakker uit een nachtmerrie: een Bijbelse game ontwikkelen is nog niet zo'n gemakkelijke opdracht.


Auteur: JP van Seventer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons