Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

RECENSIE | Kung Fu-vechtende engelen

Amerikaanse kijkcijferhit 'The Bible' gerecenseerd

in Mediatips

Vandaag kruipen de Amerikanen weer achter de televisie om de derde aflevering van 'The Bible' te kijken, in de VS de best bekeken kabel-tv-serie van 2013. Het jaar is weliswaar nog geen 3 maanden oud, maar toch. We hebben vorige week als gezin naar de eerste aflevering gekeken. Het zag er best mooi uit, je kunt zien dat er geld in is gestoken, vooral in de special effects: de ark die in het noodweer op de golven stampt; de muren van kolkend water waar het volk Israel droogvoets tussendoor rent.

De serie is opgedeeld in 5 afleveringen van elk 2 uur en het gaat in chronologische volgorde door de bijbel, van Genesis tot Openbaring. Om in 10 uur de hele bijbel uit de doeken te doen moet je zevenmijlstappen maken, en dat doet deze serie. De eerste aflevering begint met Noach die in de ark het scheppingsverhaal vertelt. Na de zondvloed is het direct door naar Abraham, en na Abraham gelijk door naar Mozes.

Kung Fu-vechtend
Voor het doen van dit soort mainstream tv-films blijft 'The Bible' redelijk dicht bij de tekst, alhoewel er wel vrijheden worden genomen. In mijn vertaling kon ik tenminste niets vinden over Sara die in paniek Abraham achterna rent om hem te weerhouden van het offeren van hun zoon of over engelen die al Kung Fu-vechtend Lot en familie uit Sodom loodsen. Maar dat terzijde.

Snelle schetsen
De reclames tussendoor waren ook even wennen. Maar het goede van de serie (tot nog toe) is, dat door de bijbel in vogelvlucht te vertellen, het allemaal één episch verhaal wordt. Je gaat de rode lijn zien die door de generaties heen loopt. Tegelijkertijd blijven de verhalen daardoor wel snelle schetsen. Een segment geeft enkel de essentie weer. Het is een beetje als die platen in oude statenbijbels: je kunt er lang naar kijken, maar als je de details wilt weten moet je de tekst lezen.

Vervolg
Nu de serie zo’n succes blijkt, zal er vast een vervolg op komen. Er is genoeg stof over, na wat deze keer is overgeslagen. Als de makers daarnaast ook nog eens dieper op die onontgonnen verhalen willen ingaan, kunnen ze nog jaren verder.

Auteur: Geert Heetebrij