Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

GAMEBLOG | Wat te doen met zombies in games?

"Ik maak me niet zoveel zorgen om de zombies van Minecraft"

in Geloven

Een paar jaar geleden lanceert de bescheiden Zweed Markus Persson de eerste versie van zijn zolderkamerprojectje ‘Minecraft’. Het is een soort ‘Robinson Crusoe-game’ met grote 3D blokken, waarbij je op een onbewoond eiland moet overleven door hutten te bouwen en te zoeken naar voedsel en grondstoffen. Notch heeft zijn vaste baan opgezegd voor dit droomproject. Hij vraagt slechts 5 euro voor de eerste speelbare versie, zodat hij wat geld verdient om de complete versie af te maken. Een aantal maanden later komen er echter elke dag(!) honderdduizenden euro’s binnen op zijn rekening. Nu heeft Minecraft wereldwijd bijna 10 miljoen spelers.

In mijn vorige blog vertelde ik hoe Minecraft me sterk doet denken aan het paradijs. De scheppende aspecten in Minecraft die het spel zo aantrekkelijk maken, zijn een reflectie van het scheppen door ons binnen Gods creatie. Maar ik maakte ook wat kanttekeningen over de tegenstanders die je tegenkomt, zoals zombies en skeletten met pijl en boog. Wat moeten we daarvan denken?

Opgewekte dode
Ik kan me voorstellen dat christelijke ouders het bedenkelijk vinden om hun kind games te laten spelen waar zombies in voorkomen. Zombies zijn geen frisse figuren. Volgens Afrikaanse en Haïtiaanse natuurgodsdiensten is een zombie een opgewekte dode, maar met het gedrag van een gehypnotiseerde gorilla: sloom en niet al te slim.

Programmeren
Het is geen toeval dat zombies in games zo populair zijn. Het programmeren van geloofwaardige computergestuurde personages is erg moeilijk (ook wel 'Game Artificial Intelligence' in gametaal). Wil je snel tegenstanders in je game maken die niets anders doen dan direct op je af komen en je pijn doen - zoals bijvoorbeeld de spookjes in Pacman - dan kom je al snel uit op iets wat zich gedraagt als een zombie. De maker van Minecraft heeft gekozen voor een collectie van zombies, skeletten met pijl en boog en reuzespinnen als tegenstanders.

Aangevallen
Toen ik voor het eerst met mijn jonge kinderen achter Minecraft ging zitten om samen een huisje te gaan bouwen, vergat ik even dat er in de nacht zombies zouden komen. Ik begon enthousiast met het bouwen van de boomhut van Morris (4), toen we werden aangevallen door spinnen en een zombie. Daar kon ik snel mee afrekenen dankzij mijn diamanten zwaard (nee, geen bijbel) en Morris vond dat niet anders dan normaal. We noemen ze gewoon "monsters". Als ze je aanvallen bied je weerstand en reken je met ze af...

Eng
Ik maak me niet zoveel zorgen over de zombies van Minecraft. Onder andere omdat de grafische weergave van de monsters in Minecraft zo blokkerig en simpel is. Orks van Tolkien of Narnia-monsters zouden mijn kinderen pas eng vinden en die krijgen ze nog even niet te zien.

Bovendien heeft Minecraft de optie om in 'creation mode' te spelen; zonder monsters. Maar ik merk dat mijn kinderen de 'survival mode' veel spannender vinden. Het bouwen van forten met sterke muren en deuren heeft
dan tenminste nog echt nut in het spel.

Uitleggen
Ooit zal ik aan mijn kinderen moeten uitleggen waar het begrip 'zombie' vandaan komt. Dat religies waar ze worden genoemd niet stroken met ons geloof, maar ook dat ze niet bang hoeven te zijn voor zombies. Voor nu
zijn het gewoon blokkerige poppetjes die me sloompjes achterna zitten als ik me 's nachts buiten m'n fortje begeef.

Auteur: JP van Seventer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons