Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

GAMEBLOG | Waar vind je genade in games?

"Winnen door verliezen: ik zoek nog steeds naar die ene game die genade visualiseert"

in Geloven

Momenteel draai ik met een aantal collega’s een evenement in San Francisco tijdens de grote ‘Game Developers Conference’. Jaarlijks komen hier alle mensen uit de gamewereld bij elkaar vanuit heel de wereld. Op deze conferentie showen ze nieuwe games, volgen ze lezingen en worden ze geïnspireerd. Wij hebben een strategische plek gevonden bij het Nederlandse Consulaat op acht minuten lopen van de conferentie, waar we dertig van de beste Nederlandse games tonen aan bezoekers.

Zonder dat we er erg in hebben is het morgen Goede Vrijdag. Terwijl de beurs gloeit van het licht en dendert van geluid zoals je verwacht op een gamebeurs staan sommige mensen stil bij het sterven van onze Heer. Een schril contrast.

De beste, het snelste, de slimste?
Als we games onder de loep nemen dan is het wel dat games gaan over winnen. Meestal moet je de beste zijn, het snelste rijden, het slimste zijn, een held zijn, vijanden verslaan en als winnaar uit de strijd komen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar dit is waar de meeste games over gaan. Vaak begin je met weinig, bouw je vaardigheden op en verzamel je gereedschap en middelen on je te helpen winnen. Uiteindelijk ben je klaar voor de grote finale match waar je alles nodig hebt.

Jezus had eigenlijk de ultieme autoriteit om te winnen. Hij was immers de Zoon van God en dus kon hij water in wijn veranderen, lopen op water, mensen spontaan genezen en bevrijden en ga zo maar door. Jezus maakte ook gebruik van zijn autoriteit als het nodig was en verwijderde de verkopers uit de tempel, het huis van zijn Vader. Jezus was sterk, oppermachtig en zijn kracht ging de gewone mens te boven.

In een game heb je een override mode, waarmee je alles kan. Je hebt alle resoucers en je kunt door muren vliegen en op water lopen. Die mode wordt grappig genoeg God mode genoemd.

Geen weerstand
Toen Jezus werd gearresteerd en gemarteld had hij gemakkelijk kunnen ingrijpen. Hij kon boeien laten openen, de aarde laten beven, bliksems laten inslaan, engelen gebieden de soldaten te stoppen. Toch bood hij geen weerstand tot aan zijn dood.

Wat moet dat moelijk zijn geweest. Vooral als je weet dat je alles kan beheersen. In een game zou het nu over zijn. Je zou spawnen (opnieuw in de game verschijnen nadat je uitgeschakeld bent, red.) en het hele traject nog eens mogen proberen, met het doel om te winnen.

Maar Jezus won juist door te verliezen.

Jezelf opofferen
Ik heb wel eens gezocht naar games waar je kan winnen door te verliezen. Dat was heel moeilijk. Een racegame spelen en zo langzaam mogelijk rijden zodat de ander wint, daar is geen lol aan. Wel heb je games waarbij je met twee mensen samen een missie onderneemt en jezelf kan opofferen zodat de ander iets verder kan komen. Het zou mooi zijn als je het principe van genade zou kunnen illustreren met een game.

In San Francisco presenteren we zo’n spelletje: Ibb en Obb van Sparpweed. Je speelt met twee poppetjes (Ibb en Obb) die samen obstakels overwinnen. Ze hebben elkaar nodig om op bepaalde hoogtes te komen. Ze springen hierbij heen en weer tussen twee werelden: onder en boven. Obb heeft bijvoorbeeld Ibbs hulp nodig om hoger te springen. Ibb blijft daardoor echter soms achter in de onderkant van de wereld, totdat Obb hem weer kan bervrijden.

Het heen en weer gaan tussen de ‘onder-‘ en ‘bovenwereld’ heeft iets weg van pingelen tussen dit leven en het leven hierna. Op een hele makkelijke manier.  

Genade visualiseren
Terwijl we Goede Vrijdag beginnen werken wij hier in San Francisco nog even door tot we zondag weer terugvliegen. Toch zoek ik nog steeds naar die ene game die het concept van de overwinning en de genade kan visualiseren en speelbaar kan maken.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons