Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

‘Voorkom dat je de hippe voorganger gaat uithangen’

in Geloven

Twitter, Facebook en LinkedIn zijn ongekend populair. Moet de kerk hier in meegaan, of is dan het einde zoek? Waarover twitter je dan? En wie reken je tot 'vrienden' op de gemeente-Facebook?

“Natuurlijk moet je social media in de kerk gebruiken,” stelt Eric van den Berg (42), die samen met Frank Bosman het Handboek kerk en social media schreef. “Het is onze bijbelse opdracht om de wereld in te gaan en het Evangelie te verkondigen. Dan is het een logische keuze om daarbij alle moderne communicatiemiddelen in te zetten.”
 

Twitterdiensten

Van den Berg adviseert om social media goed voorbereid en op een bij de eigen kerk passende wijze in te voeren. De steeds populairder wordende Twitterdiensten zijn daarvan een goed voorbeeld. “Veel kerken organiseren die spontaan om met de tijd mee te gaan of aan de vraag van jongeren te voldoen, maar het is beter om eerst te onderzoeken of ze wel bij je kerk passen. Je moet voorkomen dat je de hippe voorganger gaat uithangen en daardoor juist je doel mist. Natuurlijk zijn er enthousiaste jongeren, maar er zijn er ook genoeg die zeggen: ‘Ik kom niet naar de kerk om met mijn telefoontje te spelen, maar voor het Woord van God.’”
 

Vluchtig

In Deventer organiseerde samenwerkingsgemeente 3GK (bestaande uit de Nederlands gereformeerde kerk, christelijke gereformeerde kerk en gereformeerde kerk vrijgemaakt) onlangs haar tweede Twitterdienst. Ds. Lakerveld (53) zag vanuit de zaal hoe zijn collega de dienst leidde. Hoewel hij dat zelf ook wel zou willen, heeft de voorganger toch ook zijn bedenkingen. “De bezoekers waren enthousiast en zelf vond ik het ook wel leuk om de verschillende Tweets te lezen. Toch heb ik moeite met die moderne media in een kerkdienst. Heel vluchtig allemaal. Het is alsof ze de dienst moeten opleuken.”

Digitale immigranten

Juist daarvoor schreef Van den Berg het Handboek kerk en social media. De kerk heeft volgens hem te lang gevreesd voor het onbekende. In het boek beschrijft hij enkele mogelijke oorzaken. Zo zijn veel kerkelijk professionals digitale immigranten; het zit minder in hun DNA dan bij de jonge generatie. Een andere oorzaak kan zijn dat de werkdruk – qua medewerkers – in kleiner wordende kerken steeds hoger wordt. Dan vragen social media extra tijd.
“Dat laatste is precies mijn ervaring”, reageert Lakerveld. “Ik word er enorm onrustig van als ik overal aan mee moet doen. Als ik op iets reageer, dient de volgende vraag zich alweer aan. Zelfs e-mail heeft mijn leven al een stuk drukker gemaakt.”
“Herkenbaar,” vindt Van den Berg. “Daarom is het zo belangrijk, dat je – voor je achter een toetsenbord kruipt – goed nadenkt over hoe je sociale media als kerk strategisch kunt inzetten en welke keuzes je daarbij moet maken. Wat past het beste bij jóuw gemeente en jóuw kerk?”

Gezellig

Volgens Van den Berg vormt een website een prima basis voor een kerk. “Die kun je naar wens aanvullen met passende social media. Het is handig om daarvoor een speciale commissie samen te stellen en na te denken over het gezamenlijke doel: communicatie, interactie, informatievoorziening of zelfs gaming. Iedereen moet zich vervolgens de vraag stellen of ze namens de gemeente, of als lid berichten de wereld insturen. Zo kan een predikant gezellig op eigen naam Twitteren of Facebooken. De gemeente zelf doet zoiets bij voorkeur via de communicatie-afdeling, omdat die berichten vaak algemener van aard zijn en de continuïteit daarvan moet worden gewaarborgd.”

Vrienden

Daarnaast moet je volgens Van den Berg nadenken over wie je toelaat als vrienden. “Een jongerenwerker kan prima veel vrienden buiten de kerk hebben, maar bij andere doeleinden is dat niet gewenst. Zo zou je een gesloten Facebook-pagina kunnen inzetten voor huwelijksvoorbereiding, doop of rouwverwerking. LinkedIngroepen zijn interessant voor kennisuitwisseling tussen professionals. Daarnaast zijn moderne media als Pinterest – een site voor beeldmateriaal – weer heel goed voor de buitenwereld.”

Stoffig imago

Van den Berg concludeert dat kerken social media veel intensiever kunnen inzetten, mits goed doordacht. Het boek biedt verschillende modellen om iedere kerk een passende oplossing op maat te bieden. “Ik vind het een verrijking om te zien hoe moderne communicatiemiddelen mensen op een eigentijdse manier met elkaar en met God kunnen verbinden. Daardoor verdwijnt het stoffige imago van de kerk gelukkig een beetje.”

N.a.v. ‘Handboek kerk en social media’, Eric van den Berg en Frank G. Bosman, Boekencentrum, 166 pagina’s, € 18,90.

Tekst: Jeroen Kanis
Beeld: Pluis
 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Andrew Brunson werd vrijgelaten wegens goed gedrag

Andrew Brunson werd vrijgelaten wegens goed gedrag

President Trump belde zelf met Brunsons advocaat

16 oktober 2018
Pastoor Verkampen en de koffiekan

Pastoor Verkampen en de koffiekan

Blog van Matthijn Buwalda

Matthijn Buwalda

11 oktober 2018
Anna van der Breggen combineert geloof met topsport

Anna van der Breggen combineert geloof met topsport

‘De kerk helpt mij mijn gedachten bij God te brengen’

Femke Taale