Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

BLOG | Kerken te druk met hun eigen verhaal

Blog van jongerenwerker André Maliepaard

in Geloven

Ok.. tijd voor een marketingblogje. Jongerenmarketing is één van de kanten die ik opkijk als ik de vraag wil beantwoorden: hoe geef je het geloof door aan jongeren? Niet om trucjes te leren die jongeren aan ons merk (lees: geloof) te verbinden, meer omdat deze branch veel tijd en geld investeert in onderzoek naar jongeren, hun behoeften en mogelijke 'landing pages'.

Waar ben ik in dit verhaal?
Eén van de marketeers die ik op de voet volg stelt twee vragen die ik zo’n beetje standaard met me meedraag. Hij zegt dat jongeren zich altijd afvragen:
‘where am I in this story?’. Waar of wat is mijn plek in dit verhaal? Om vervolgens mij te laten afvragen: ‘How do you support their story?’ Hoe ondersteun jij hun levensverhaal?

Wat heb ik eraan?
Deze meneer doet wereldwijd onderzoek naar jongeren en het gebruik van hun mobiel en overal komt hij de behoefte van jongeren tegen om een eigen plek te vinden in het verhaal wat een bedrijf te vertellen heeft. Fijn dat je me iets wil verkopen, maar waar wat heb ik daaraan?

De kerk is druk met hun eigen verhaal
Ik herinner me een gesprek met een meisje over haar kerk en vroeg haar wat zij ervan vond. Haar reactie was letterlijk: ‘Heel soms, als ik goed uitgeslapen ben en het me lukt om mijn best te doen met luisteren, dan heb ik heel in de verte het idee dat sommige dingen in de preek wel eens wat met mij te maken zouden kunnen hebben. Maar dan geef ze het de voordeel van de twijfel.’ De vraag: waar ben ik in het verhaal, was dus voor haar lastig te beantwoorden. En dan wilde zij nog echt wel haar best ervoor doen.

Helaas hoor ik dit van veel jongeren. Er zijn maar weinig kerken die zich echt durven afvragen: hoe kunnen wij het levensverhaal van jongeren ondersteunen? Veel kerken zijn drukker met hun eigen verhaal en bijpassende tradities, dan met de vraag hoe dat verhaal de levens van jongeren kan ondersteunen. Als ze wel bewust bezig zijn met jongeren, dan is de vraag vooral: hoe kunnen jongeren onderdeel worden van ons verhaal?

Hoe ondersteunen wij het verhaal van onze jongeren?
Ik kan het niet laten om vandaag wat huiswerk mee te geven. Kijk eens naar je eigen jeugdwerk en stel jezelf te vraag: hoe ondersteunen wij het levensverhaal van onze jongeren?!

André Maliepaard - @Malii_p

De meneer uit deze blog: Graham D. Brown (mobileyouth.org)

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons