Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Als bidden een hoge drempel is

Visie-redacteur gaat het klooster in om te leren luisteren

in Geloven

Als bidden een hoge drempel is, waar je maar niet overheen kunt stappen, moet je iemand zoeken die je een handje helpt. In het laatste deel van haar drieluikzoektocht naar een persoonlijk gebedsleven, graaft Visie-redacteur Gerteke de Jong zich in het klooster in.

We rijden in het donker door het besneeuwde Belgische landschap: geestelijk begeleider Nikolaas Sintobin en ik. Een retraitecentrum van nonnen in Leuven, De Bron, is onze bestemming. Ik heb Nikolaas (bekend van Op Zoek Naar God) gevraagd of hij mij wil leren goed te bidden. Want ook al heb ik de afgelopen week een hoop geleerd over gebed, mijn gebedsleven is nog verre van stabiel.
"Ik voel schroom, angst en gebrek aan zin om weer te gaan bidden," beken ik in de auto. "Waardoor komt dat?" wil Nikolaas weten. Ik vertel over mijn grote verwachtingen van gebed, de teleurstellingen die volgden, het gebrek aan contact met God en een torenhoog schuldgevoel dat ik Hem zo lang heb genegeerd. "Ik zou dit weekend graag voor het eerst plezier in bidden krijgen." Nikolaas kijkt opzij met ondeugende kraaloogjes, alsof hij weet wat er voor me in petto ligt.
 
Luisteren
Eenmaal aangekomen bij de zusters, die een warm kamertje voor me hebben, zet Nikolaas me meteen aan het werk. Elk etmaal moet ik vier keer de Bijbel bidden, aan de hand van een tekst die ik voorafgaand aan het gebed doorlees. "Dan zoek je een fijn plekje waar je stil wordt en waar je je in Gods aanwezigheid begeeft. Vervolgens vertel je Hem wat je verlangt voor dit gebed. Dan lees je nogmaals de tekst door – hoe trager, hoe beter. En je gaat luisteren. Wat roept het gedeelte bij je op? Wat raakt je? Wat zegt God tegen je hart? Ten slotte sluit je het gebed af met wat je maar wilt zeggen tegen God."
 
Mokkend
Terug op mijn kamer doe ik alles om het gebed te ontwijken. Ik ruim kleding op, maak een puzzel en ga drie keer in een uur naar het toilet. Maar als de stilte valt, is er geen ontkomen meer aan. Als een mokkend kind zak ik in de grote luie stoel. Ik weet dat ik psalm 139 moet gaan bidden, een psalm die al zoveel mensen geraakt heeft. 'Dan moet het mij vast ook raken' – 'ik wil niet dat het me raakt.' Ik roep mezelf tot de orde: gewoon je ogen dichtdoen, hup, stil worden.

Sinds lange tijd ga ik met eigen woorden spreken tegen God. Obstakel één: moet dat verplicht hardop, of mag het ook vertrouwd in mezelf? Ik herinner me Nikolaas' advies: "Doe wat jou dichter bij God brengt. Zijn oren zijn beter dan de onze, maak je over Hem geen zorgen." Bovendien zei hij: "Je gebed hoeft niet dynamisch, nuttig, schriftgetrouw en spectaculair te zijn. Het is goed zoals het is." Die twee adviezen zijn genoeg om eindelijk over de drempel te stappen. Die twee adviezen zijn genoeg om eindelijk over de drempel te stappen. Psalm 139 blijkt prachtig. Het raakt me dat God mij in de smiezen heeft, ook al dacht ik al die tijd dat ik een goede verstopplaats had ontworpen.
 
Uitnodiging
In de loop van het weekend gaat het bidden steeds beter. Het schuldigmakende plichtsgevoel vol verwachtingen van God en mezelf, maakt plaats voor een vriendelijke doch overredende uitnodiging. Blijkbaar wil Jezus onvoorwaardelijk bij mij zijn, zoals ik lees dat Hij bij Zacheüs, Bartimeüs en de verloren zoon was. Dus kruip ik vier keer per dag in m'n grote stoel en laat ik me inspireren en corrigeren door God.
Tijdens het laatste gesprek met Nikolaas krijg ik nog wat tips om verder te gaan. De belangrijkste is om het gebed net zo gewoon te laten zijn als ontbijten en tandenpoetsen. "Ga het gewoon doen en laat je niet leiden door je zin, tijd of energie. Als het niet elke dag kan, doe het dan een paar keer per week. Wil je God toelaten om tot jou te spreken, dan moet je voldoende luisteren."
 
Sleutel
Vijf weken geleden begon ik met de stellige overtuiging dat bidden mij niet ligt. Er waren mensen die dat bevestigden, maar ook die het afkeurden. Toch sta ik nu aan de andere kant van de deur: bidden, in al zijn vormen, is goed. Ik heb de driekoppige sleutel gevonden: wees welkom, wees jezelf en wees in de buurt van God.
Er ligt nog een heel land voor me om te ontdekken. En er zullen momenten zijn van godverlatenheid, nieuwe twijfels en ongedisciplineerde luiheid. Maar mijn blik op gebed is volledig veranderd en vernieuwd. 'God, houd mij vast met Uw rechterhand.'

Auteur: Gerteke de Jong, Visie-redacteur

Ook meedoen aan de bidmethode die Nikolaas aanleert?
* Bid mee op Gewijde Ruimte
* Download dagelijks een mp3-gebed op Pray As You Go
* Inspireer jezelf op de weblog van Nikolaas Sintobin

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

‘We bidden of God Zijn volk wil beschermen’

Mirjam Hollebrandse

16 augustus 2018
Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

18-jarige Amerikaanse stuurt haar hulpvraag de lucht in

13 augustus 2018
Bidden met een app, werkt dat?

Bidden met een app, werkt dat?

App PrayAssist is een soort to-do-lijstje voor je gebedsleven

Joëlle Post