Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

"Ik ben geen bidder"

"Ik ben een waardeloze christen, maar U bent ook niet erg bereikbaar"

in Geloven

Gebed is de ademtocht van de ziel. Maar wat als je overtuigd christen bent en niet van bidden houdt? Visie-redacteur Gerteke de Jong gaat in een drieluik op zoek naar een stabiel gebedsleven.

Ik zit boven op een heuvel in de Negev-woestijn in Israël. Beneden in het kamp zie ik mijn medevakantiegangers Bijbelstudie doen onder leiding van Henk Binnendijk. Ons doel is om God te ontmoeten in de stilte van de woestijn. Iedere ochtend zie ik toegewijde leeftijdsgenoten stille tijd houden; lezend in hun bijbel of wandelend met God – ik denk dat ze net als Henoch willen zijn. Ik niet.
Toch ben ik jaloers op hun gedrag, dus daarom zit ik hier. Na een beetje stil voor me uit staren, komen er ineens woorden. “Ik snap er niets van God, van U niet. Ik ben een waardeloze christen, maar eerlijk gezegd bent U ook niet erg bereikbaar. En ik heb zo vaak mijn hart bij U uitgestort, verteld waar ik mee zat. Terwijl dat echt niet over de nieuwste Gucci-tas of een mooie auto ging.”
Nogmaals vertel ik over mijn angsten en mijn verlangens, terwijl ik merk dat de tranen op mijn sandalen vallen. Dan ben ik uitgeraasd en wordt het stil. En in die stilte borrelt het in me op: "Leer maar op Mij te vertrouwen, want Ik ben betrouwbaar."
Oké God, oké. Glimlachend loop ik de heuvel af.


Schuldig
Dit is de enige keer in mijn leven dat ik God heb 'horen' spreken. Misschien Hij mij ook wel, want mijn andere gebeden waren óf koude woorden hardop voor een groep, óf onafgemaakte zinnen in mijn hoofd. O ja, ook handen-samen-ogen-dicht in de kerk, terwijl de dominee sprak en ik me probeerde te concentreren op zowel de woorden als het persoonlijke contact met God dat ik op zo'n moment behoor te ervaren.
Ik voel me schuldig. Een gezonde christen houdt toch zeker eens per dag een half uur stille tijd? Ik ken mensen die om half 6 opstaan om 'bij God te zijn', want anders is hun dag beduidend slechter. Mijn dag is slechter als ik minder dan acht uur heb geslapen, maar verder heb ik nergens last van. En dat klaagt me aan. Ik voel me schuldig dat ik het wel goed vind zo. Als mijn dominee dan ook nog in een preek zegt dat het gebrek aan gebed geestelijke achteruitgang betekent, vraag ik me af: ‘Ben ik wel een echte christen?’

Eerlijk
Aan het begin van mijn zoektocht doe ik een rondje langs vrienden en bekenden, met de vraag: ‘Wat als ik je vertel dat ik zelden tot nooit bid?’ Opmerkelijk genoeg krijg ik vooral positieve reacties. “Jij bent een van de weinige mensen die daar eerlijk over is, knap van je." Of: “Dat herken ik. Je kunt soms een paar weken God niet spreken en niet het gevoel hebben dat je iets hebt gemist.” En: "Mijn vrouw heeft hetzelfde als jij; ze zegt dat het haar gewoon niet ligt.” Dat laatste is een schot in de roos. Het ligt me niet. Eerlijk gezegd vind ik bidden zelfs raar. Stel je voor dat je geen christen bent, en een vriend vraagt of hij met je mag bidden. Dan vraag je je toch met opgetrokken wenkbrauwen af waarom hij praat tegen Iemand Die we niet kunnen zien? Hm, maar geloof ik dan ten diepste niet dat God bestaat en dat Hij mij hoort?

Ingewikkeld
"Jawel, maak je geen zorgen," reageert een goede bekende van me. "Je bent echter beïnvloed door twee waarheden, die bidden voor jou ingewikkeld hebben gemaakt. Enerzijds leef je in een tijd van de Amerikaanse gebedscultuur, die zegt dat God je verhoort als je maar veel en vaak bidt. Anderzijds heb je als hervormde meid geleerd dat gebed niet zomaar een babbeltje is en dat je kritisch moet zijn op je menselijke ervaring."
Daar zit wel wat in. Ik denk terug aan die momenten dat ik, na de belofte van vrienden dat bidden écht helpt, verlangend op m'n knieën lag. Vervolgens kwam er geen vloeiend en overtuigd gebed. Nee, ik was alleen maar aan het worstelen om woorden te vinden, om hardop te durven bidden en om de stem van God ergens te ontwaren.

Praten
"Dat je twijfelt aan je verlangen om met God te leven, gaat ook mij te ver," zegt mijn wijkpredikant liefdevol, als ik m'n probleem schoorvoetend bij hem op tafel leg. "Ik vraag je wel: zijn je verwachtingen van bidden niet te groot?" Ik denk even na. Op school, thuis en tijdens tieneravonden leerden mijn leeftijdgenootjes en ik: bidden is praten met God. Niet praten tégen, nee: mét. Dus als ik niets hoor, en soms zelfs tegenstrijdige berichten krijg – ik heb wel eens een Gideonskleed uitgeworpen dat gewoon nat van de dauw bleef – gaat er blijkbaar iets verkeerd, en haak ik af. Mijn verwachting is dus dat ik God hoor zodra ik mijn ogen sluit en mijn handen vouw.

Gebedswetten
Zegt de dominee dan dat ik die verwachting overboord moet gooien? "Voor nu raad ik je aan om het simpel en basaal te houden. Je gebed mag praten tégen God zijn. Lees vervolgens je bijbel als Gods manier om tot jou te spreken. Dat gaat met vallen en opstaan, dus leg jezelf niet geforceerd allerlei gebedswetten op die je moet houden."
Die tip neem ik mee in het vervolg van mijn zoektocht: minder bezig zijn met hoe mijn gebed zou moeten zijn. Gewoon beginnen, in al mijn menselijke onvolmaaktheid.

Auteur: Gerteke de Jong
Gerteke is redacteur bij Visie en gaat in een drieluik op zoek naar een stabiel gebedsleven. Over twee weken volgt deel 2.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

Christenen bidden in Nijkerk voor Israël

‘We bidden of God Zijn volk wil beschermen’

Mirjam Hollebrandse

16 augustus 2018
Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

Opmerkelijk: 'ballongebed' wordt verhoord

18-jarige Amerikaanse stuurt haar hulpvraag de lucht in

13 augustus 2018
Bidden met een app, werkt dat?

Bidden met een app, werkt dat?

App PrayAssist is een soort to-do-lijstje voor je gebedsleven

Joëlle Post

Video's

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan