Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

PREZI | Vergelijking Bijbelse dagboeken

Op zoek naar een Bijbels dagboek? Bekijk hier de verschillen.

in Mediatips

Het is bijna 2013 dus hoog tijd om een Bijbels dagboek uit te zoeken. Hieronder hebben wij alvast 10 Bijbelse dagboeken voor jou op een rijtje gezet. Benieuwd welk dagboek het beste bij jou past? Klik dan door de onderstaande presentatie.

Overzicht van de Bijbelse dagboeken

Bid, luister, leef - Dichter bij God
Bid, luister, leef is een echt gebedenboek dat je kan helpen werk te maken van je dagelijkse stille tijd. Daarnaast biedt het boek handvatten om op meerdere momenten van de dag stil te staan bij God. Dit dagboek is geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een boek dat hen helpt intensief met het geloof en God bezig te zijn. Het boek is voor kinderen vrij ingewikkeld en daarom niet geschikt voor het hele gezin. De gemiddelde leestijd van dit boek is lastig vast te stellen omdat je zelf kan kiezen hoeveel tijd je erin steekt. Maar je moet wel rekening houden dat het lezen van dit boek per dag minimaal 10 minuten van je tijd vraagt.
Rick Timmermans & Heleen Dekens: Bid, luister, leef. Dichter bij God, 2012 Vuurbaak - Plateau. €34,95

Inzicht

Inzicht is een klein handzaam boekje met korte overdenkingen die kort en bondig geschreven zijn. Het is daarmee een goed hulpmiddel zijn om dagelijks met God bezig te zijn. Het boek is daarnaast heel mooi vormgegeven. Nadeel is echter dat de pagina’s een rode tint hebben waardoor het voor sommige mensen wat lastig te lezen is. Het boek is vooral geschikt voor diegene die even een korte overdenking willen lezen. Elke dag begint Graham met een citaat uit de Bijbel en een daarbij passende overdenking. Inzicht is ook geschikt om in het gezin te gebruiken.
Billy Graham: Inzicht, 2011. Ark Media. € 17,95

Dit is de dag!
Dit is de dag! is helder en duidelijk geschreven. Ook is dit boek heel handig in gebruik. De te lezen Bijbeltekst (NBV) staat namelijk volledig afgedrukt in het dagboek. Je hoeft dus niet de Bijbel erbij te pakken en de bijbehorende tekst op te zoeken. Wat leuk is aan het boek, is dat de zondagen speciaal gericht zijn op kinderen. Nadeel is wel dat de doordeweekse dagen minder geschikt zijn voor kinderen. Dat maakt dit boek misschien nog wel het meest geschikt is voor opa’s en oma’s die zo nu en dan hun kleinkinderen op bezoek hebben, en met hen uit de Bijbel willen lezen.
Arie van der Veer, Ellen Laninga: Dit is de dag!, Tweede druk 2011. Uitgeverij KOK. €24,95

365 dagen met Calvijn
Dit dagboek is het meest geschikt voor de echte Calvijn-liefhebber. Het is heel Bijbels en je krijgt een goed beeld van het oeuvre van Calvijn. Zo wordt er elke dag een Bijbeltekst aan de hand van het werk van Calvijn behandeld. Het boek is niet geschikt voor gezinnen, voor kinderen is dit te moeilijk geschreven.
Johannes Calvijn, Red. R. Pieterman: 365 dagen met Calvijn, 2008. VBK media - De Groot Goudriaan. € 12,25

Verrast door Jezus – Het Marcusevangelie in 80 dagen

Dit dagboek is heel mooi vormgegeven. Daarnaast is het een handig hulpmiddel om Marcusevangelie te gaan lezen. Ook is dit het enige dagboek uit de vergelijking dat extra materiaal aanbiedt op de website. Dit boek is toegankelijk geschreven en daardoor zeer geschikt om in het gezin te gebruiken. Nadeel is dat het geen boek is dat je het hele jaar kunt gebruiken, want het dagboek beslaat 80 dagen.  

Jos Douma: Verrast door Jezus - Het Marcusevangelie in 80 dagen, 2012. Uitgeverij KOK € 14,95

Like God


Like God is een leuk dagboek voor mensen tussen 20-35. Het boek gaat elke maand dieper in op een bepaald thema dat goed aansluit bij de doelgroep. Bijzonder aan dit boek is dat bij elke dag een tekst staat van max. 140 tekens, die je op twitter of Facebook kunt delen.
Willeke Herwig (red.): Like God - Voor jonge mensen van 20 - 35 jaar, 2012. Uitgeverij Boekencentrum. € 19,90

Van kribbe naar kruis
Het dagboek Van kribbe naar kruis is erg origineel omdat het van Kerst naar Pasen toewerkt. Daarmee is dit boek een handig middel om van Kerst naar Pasen toe te leven. Als je op zoek bent naar een dagboek voor het hele jaar is deze dus minder geschikt. In het boek staat steeds een citaat uit de Bijbel en daaronder een korte overdenking. Het boek is niet moeilijk geschreven en daarom geschikt voor het hele gezin.
Roy Lessins: Van kribbe naar kruis, 2012.Uitgeverij Voorhoeve. € 14,95

Ongelooflijk dagboek - absurde en opmerkelijke uitspraken over Jezus

Wat het dagboek sterk maakt is dat de te lezen teksten kort maar krachtig zijn geschreven. Daarnaast wordt er in het dagboek humor gebruikt wat het boek luchtig maakt om te lezen. Nadeel is dat hier en daar de teksten in het boek wat kinderlijk zijn geschreven. Wat het boek dan wel weer heel geschikt maakt voor gezinnen. Het dagboek schept door titel hoge verwachtingen maar voor iemand met een beetje Bijbelkennis, zijn de gebruikte citaten niet heel absurd of opmerkelijk. Het dagboek beslaat 182 dagen.

Rudi Hakvoort: Ongelooflijk dagboek - absurde en opmerkelijke uitspraken over Jezus, 2012. Uitgeverij KOK.    € 14,95

Bijna-elke-dagboek voor gezinnen
De titel zegt het al, dit is een echt gezinsdagboek. Het boek helpt je gezin om na te denken over onderwerpen van alledag, die je als gezin tegen kunt komen. Elke dag begint met een intrigerende vraag voor alle gezinsleden. Aan het eind staat steeds een opdracht, een gebed of een vervolgvraag. De onderwerpen variëren van ruzie en drankmisbruik tot samenleven in het gezin. Het dagboek is vooral gericht op gezinnen met oudere (tiener)kinderen. Dit dagboek beslaat 40 weken.
Rolf Robbe: Bijna-elke-dagboek voor gezinnen, 2011. Uitgeverij Boekencentrum. €14,90

Een jaar bidden door de Bijbel

Dit boek is heel geschikt als je wilt leren bidden met de Bijbel als basis. De gebeden in dit dagboek gaan over wat je daarvoor gelezen hebt. Een nadeel van dit dagboek is dat de schrijfster Amerikaans is (dit dagboek is de Nederlandse vertaling). De teksten staan daardoor soms iets verder van de Nederlandse samenleving af. Het boek is ook heel geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een dagboek dat hen uitdaagt veel uit de Bijbel te lezen. Per dag worden meerdere Bijbelteksten aangeraden om te lezen. Al deze teksten passen bij elkaar en sluiten aan op de overdenking van die dag.
Cheri Fuller: Een jaar bidden door de Bijbel, 2011. Uitgeverij Jongbloed. €19,95

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons