Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Hoe gastvrij is de kerk naar migranten?

in Geloven

In Nederland wonen zo'n half miljoen migrantenchristenen. Hoe gastvrij worden zij behandeld als ze een overwegend blanke PKN-kerk of baptistengemeente binnenwandelen? Davood, Gnimdou en Samira namen de proef op de som.

'Hier aarden is moeilijk voor een Afrikaan'

'Afgelopen zondag, tussen 10.00 en 12.00 bestond ik gewoon niet!’ Die uitspraak noteerde Gnimdou (33) uit Togo tijdens een van zijn vier kerkbezoeken. "Gelukkig waren niet al mijn ervaringen negatief," nuanceert hij. "Ik wil niet negatief doen, maar merk dat weinig Nederlandse kerkgangers bewust gericht zijn op vreemdelingen. Daarnaast heeft het gevoel van afstand te maken met cultuurverschil. Dat is dus geen kritiek. Maar voor een Afrikaan als ik, die van dansen houdt en een losse sfeer, is het erg moeilijk om te aarden in een traditionele Nederlandse kerk. Ook zijn mensen minder open dan ik gewend ben, en dat vind ik moeilijk. Verder lag het tempo van de dienst erg hoog; er lijkt weinig echte tijd voor God en voor elkaar."

'Ik ben meer warmte gewend'

Samira (25) is in Iran geboren en woont inmiddels 14 jaar in Nederland. Ook zij bezocht vier kerken; twee traditionele en twee vrije gemeenten. Haar conclusie? "Ik vind het mooi dat christenen – allochtoon of autochtoon – allemaal op een eigen manier God zoeken en daar gaat het om. Ook is het positief dat je in Nederlandse kerken de ruimte krijgt om jezelf te zijn. Wel ben ik meer onderlinge warmte gewend. Zo viel het me op dat mensen weinig tegen elkaar zeggen en vaak veel stoelen tussen elkaar vrij laten. Niet dat de sfeer kil was, maar zeker ook niet warm. Door dit onderzoek heb ik geleerd dat gastvrijheid van iedereen iets vraagt. Dus ook van mij, als ik in mijn Iraanse kerk nieuwe bezoekers zie. Het is zo eenvoudig om mensen welkom te heten, maar het bepalend zijn voor de vraag of zij nog eens terugkomen."

'Gastvrijheid begint met bewustwording'

"Ik kom uit een pinksterwereld en heb vooral traditionele kerken bezocht," vertelt Davood (20) uit Iran. Lachend: "Het viel me reuze mee en ik heb leuke mensen ontmoet. Toch vond ik de graven rondom de meeste kerken niet echt uitnodigend, enigszins luguber zelfs. Ook voelde ik me niet heel erg welkom in een kerk waar de meeste bezoekers aan de zijkant van de kerkbanken zaten. Ik kon er nauwelijks langs en voor allochtonen die slecht Nederlands praten, kan dat best eng zijn. Overigens zal ik één ervaring nooit vergeten. In een kerk viel de vrouwelijke predikant tijdens haar preek flauw. Erg sneu natuurlijk, al was ik waarschijnlijk zonder dit incidentje niet wakker gebleven. Terugkijkend op mijn kerkentocht zou ik Nederlandse kerken aanraden om gasten meer rond te leiden. Het gaat dan trouwens niet om makkelijke maniertjes om gastvrijer te zijn. Je kunt dit als kerkleiding ook niet regelen, denk ik. Het begint met bewustwording, door oog te hebben voor elkaar."

Tekst: Maarten Nota
Beeld: Gert-Jan van der Tuuk

Onderzoek gastvrijheid

Hoe gastvrij is de plaatselijke kerk voor de asielzoekers uit je straat? En wat vertelt de Bijbel over gastvrijheid? Over dit soort vragen gaat het tijdens het symposium 'Bijbelse gastvrijheid in de kerk; grensoverschrijdend' op 15 juni in Utrecht, met onder anderen dr. Samuel Lee en Cynthia Ortega. Aanleiding is een onderzoek naar de gastvrijheid van Nederlandse kerken jegens allochtone bezoekers. Hiervoor stuurden Debbie den Boer en Henrike Brussee-van Tol (studenten aan de Christelijke Hogeschool Ede) negen niet-westerse christenen op pad, die – onaangekondigd – 26 kerken bezochten. Dit zijn enkele conclusies:

* Veel kerken zijn erg gesloten; onder vaste bezoekers zijn veel subgroepen;
* Kerkdiensten worden zeer strak georganiseerd in de ogen van migrantenchristenen;
* Allochtone bezoekers missen vrolijkheid en enthousiasme, plus de aandacht voor de Heilige Geest;
* Er wordt vaak verbaasd gekeken naar de 'proefpersonen' – een enkele keer zelfs angstig;
* Regelmatig worden de gasten aangesproken door kerkleden; in ruim dertig procent van de gevallen echter helemaal niet.

“Allochtone christenen uit bijvoorbeeld Afrika of Azië houden ons blanke christenen een spiegel voor," zegt socioloog en spreker Rien van der Toorn van Cross Cultural Impact, de organisatie achter het onderzoek. "Door hun enthousiasme, andere gewoonten en geloofsbeleving bevragen vreemdelingen onze meer rationele geloofsbeleving en onze trots. Mijn wens is dat wij meer in ‘de spiegel van de vreemdeling’ leren kijken."

Crossculturalimpact.nl

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

'Meer dan de helft Nederlanders niet religieus'

'Meer dan de helft Nederlanders niet religieus'

Gereformeerden het vaakst naar de kerk

4 uur geleden
Andrew Brunson werd vrijgelaten wegens goed gedrag

Andrew Brunson werd vrijgelaten wegens goed gedrag

President Trump belde zelf met Brunsons advocaat

16 oktober 2018
Pastoor Verkampen en de koffiekan

Pastoor Verkampen en de koffiekan

Blog van Matthijn Buwalda

Matthijn Buwalda

11 oktober 2018