Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Je geloof gaat niet alleen om jouw fijne gevoel

in Geloven

Meer dan tweeduizend bijbelteksten hebben het over armoede en ongerechtigheid. "Toch draait het bij de meeste christenen vooral om 'míjn relatie met God', 'míjn problemen' en 'míjn ervaringen met de Geest'," zegt Richard Stearns, directeur van World Vision in Amerika. Er zit een gat in ons Evangelie, vindt hij.

Het klinkt zo vanzelfsprekend. Als er ergens een hongersnood is, doneren we geld. Dat doet toch ieder mens met een beetje sociaal bewustzijn? Christenen bidden daarnaast vaak nog voor de slachtoffers, voordat we overgaan tot de orde van de dag. Wat kun je immers méér doen?
Bij Richard Stearns was het jaren niet anders. Opgegroeid in een arm gezin, ontpopte hij zich tot een gevierd ondernemer. Honger in arme landen was voor hem net zo ver weg als voor de meesten van ons, al kon hij – als gefortuneerde zakenman – wat royalere giften uitschrijven. "Ik woonde in een riante villa met tien slaapkamers en reed iedere dag met m'n Jaguar naar kantoor. Christenen om mij heen respecteerden me en ik leefde een prettig leven in mijn eigen zeepbel."

Brandverzekering

Richard Stearns vergelijkt het met een brandverzekering. Je sluit een polis af en weet dat je gedekt bent als er brand uitbreekt. Zo leefde hij ook jaren als christen. "Maar ons geloof is dan slechts een veilige vluchtweg naar de hemel, terwijl er een wereld te winnen is. Het 'Goede Nieuws' betekent veel meer dan redding en vergeving van zonden, al lijkt dat misschien als vloeken in de kerk. Is redding dan niet belangrijk meer? Natuurlijk wel, maar in die visie ontbreekt een wezenlijk onderdeel van het Evangelie. Jezus kondigde namelijk Zijn Koninkrijk in het hier en nu aan; dat is voor veel christenen een blinde vlek. Christus wil dat we een revolutie ontketenen. Niet alleen de helden of grote leiders onder ons, maar iedereen, als onderdeel van Zijn puzzel. Het is aan ons om het tij van armoede, oneerlijkheid en verdrukking te keren – ieder op z'n eigen manier."

Hel op aarde

Dat leventje veranderde op een niet erg logische wijze. "Totaal onverwacht kreeg ik de vraag of ik directeur van ontwikkelingsporganisatie World Vision in Amerika wilde worden. Het verwarde mij. Want waarom ik? Kon God niet beter iemand anders sturen? Ik wilde echt niet – niet naar de armen!"
Hij twijfelde, maar stelde zichzelf uiteindelijk de vraag: "Wat als er één kind sterft, omdat ik deze uitdaging niet aandurf?" Dus zei Richard 'ja', waarna hij binnen twee maanden middenin de hel op aarde belandde. Op projectbezoek tussen de weeskinderen in Oeganda deed hij een schokkende ontdekking: "Ik was boos en verdrietig. Hoe kon het dat ik de armen zo lang aan hun lot had overgelaten? Ook zocht ik vertwijfeld naar de rol van de kerk. Want we zeggen toch dat we de Bijbel serieus nemen? Maar waarom negeren we dan de opdracht in bijvoorbeeld Jakobus 1: 27 om te zorgen voor de weduwen en wezen? Nu, tien jaar later, weet ik hoe het komt. We missen iets fundamenteels is onze uitleg van het Evangelie."

Sneeuwbaleffect

Het kan zijn dat mensen een schuldgevoel overhouden aan de oproep van Stearns. Wil hij dat bereiken? "Een schuldgevoel is niet per definitie een negatieve reactie, hoor. Het kan je laten zien dat je misschien egocentrisch bezig bent. Dus prima als iemand een schuldgevoel krijgt, al hoop ik niet dat dit omslaat in gelatenheid. Daarom draai ik het om en stel vooral mezelf de vraag: 'Wat vraagt God van míj in de strijd tegen armoede?' Want je geloof gaat niet sec om jouw fijne gevoel. Het mag je wat kosten, want het gaat hier om gerechtigheid!
Maar let op. Schrik niet gelijk terug dat je ineens allerlei grote wereldproblemen op je schouders moet hijsen. Wel kan er een sneeuwbaleffect op gang komen als wij – samen met die andere twee miljard christenen op aarde – in beweging komen. Dan is het revolutie, en dat is het verhaal van het Koninkrijk! De wereld kan veranderen als wij met z'n allen kwaadaardige problemen als armoede en ongelijkheid aanpakken. Volgens mij is dát het Goede Nieuws waar de wereld naar smacht!"

N.a.v. 'Het gat in ons Evangelie', Richard Stearns, Gideon, 392 pag., € 19,95, ISBN 9789060675298

Tekst: Maarten Nota
Beeld: Dokus
 

Ik bleek een blinde vlek te hebben

Richard Stearns' boek – Het gat in ons Evangelie – werd vorig jaar verkozen tot het beste christelijke boek in Amerika. Het valt op dat zijn hartenkreet veel christelijke leiders in Nederland lijkt wakker te schudden. Zo zegt ds. Ron van der Spoel eerlijk: "Ik dacht de Bijbel goed te kennen, maar bleek een blinde vlek te hebben. De gedeelten over armoede en barmhartigheid waren nooit echt tot me doorgedrongen. Dat is nu veranderd, m'n bijbel is een stuk 'dikker' geworden."
Of zoals Kees Kraayenoord het zegt: "Het was op z'n zachtst gezegd een enorme wake up call en liet mij pijnlijk zien dat het Evangelie niet alleen om mij, mijn redding en mijn verlossing gaat."

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons