Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

'Hoe groter de massa's, hoe beter'

in Geloven

"Als dit waar is, wil ik hier mijn leven voor inzetten," dacht David de Vos toen hij God ervoer. Nu reist de jonge evangelist de wereld rond om mensenmassa's de goede boodschap te verkondigen.

In het kantoortje van zijn stichting Go and Tell spreekt David (27) net zo bevlogen als op een podium voor duizenden mensen. Hij staat regelmatig voor grote groepen, met als bijzonder hoogtepunt een spreekbeurt voor 630.000 mensen in Nigeria.

In de bus

Op zijn twaalfde gaat hij met zijn ouders mee op een zendingsreis van Jeugd met een Opdracht naar Hongarije. Ondanks aanvankelijke tegenzin wordt het een geweldige ervaring. In zijn boek Help, ik ben geroepen! vertelt hij waarom. Na de 'stille tijd' in de bus zegt de reisleider: "Weet je, God is in de deze bus." Die zin landt bij David. "Ook al kon ik het op dat moment helemaal niet vatten, ik begon toch langzaam door te krijgen dat God wel degelijk bij ons in de bus was. Ik had nog nooit zoiets meegemaakt. Wat een ervaring!"
De groepsleider bidt met David, en zegt tegen hem: "Je zult gaan profeteren." Ook dat komt diep binnen. "Deze reis was de reis van mijn leven, waar veel voor mij is begonnen. Ik begon te ontdekken dat God echt bestond, dat Hij er voor mij wilde zijn en dat Hij mij ook echt wilde gebruiken," beschrijft hij. De theorie over het geloof werd praktijk. "Ineens werd God heel reëel," herinnert hij zich. "Dat geeft passie: als je écht een relatie met God kunt hebben, wil ik hier mijn leven voor inzetten. Wat stellen andere dingen nog voor, als Jezus van je houdt?"

Behoorlijk gepest

"Ik weet heel goed wat ik wil, en daar ga ik helemaal voor, zonder over anderen heen te lopen," omschrijft David zichzelf. "Al ben ik honderd procent afhankelijk van God. Híj bepaalt mijn richting." Zijn doorzettingsvermogen weerspiegelt zich in zijn geloof; hij is niet iemand van de compromissen. Ook dat blijkt al vroeg. "Op de middelbare school ben ik behoorlijk gepest. Als klasgenootjes naar de snackbar gingen om te roken en te drinken, ging ik niet mee. Niet omdat ik geen vriendjes met die jongens wilde zijn, maar omdat het in die omgeving fout gaat. Of gasten gingen in een tussenuurtje naar de hoeren kijken; dan wilde ik ook niet mee. Ik werd afgeschreven, op een gegeven moment was ik de pispaal."
Na de middelbare school volgt hij een bijbelschool. "Toen ik daarmee klaar was, wilde ik fulltime voor de Heer gaan werken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan: er staan geen vacatures voor evangelist online. Omdat ik in combinatie met de mavo een bakkersopleiding heb gevolgd, ben ik maar bij een bakker gaan werken."

Jackpot

Naast zijn werk als bakkersknecht gaat David aan de slag als spreker. Op het podium kan hij zijn liefde voor God kwijt. Hij spreekt steeds vaker en richt daar zijn eigen stichting voor op, maar het blijkt lastig te combineren met het bakkersbaan. "Ik kwam op een punt dat al mijn vakantiedagen opgingen aan zendingsreizen, dat ik 's avonds om elf of twaalf uur thuiskwam en 's ochtends om vier uur de wekker ging omdat ik naar de bakkerij moest."
Hij besluit zijn bakkerswerk op te zeggen en fulltime aan de slag te gaan als spreker.
Een flinke stap om je baan op te geven, maar volgens David horen zulke beslissingen bij zijn roeping. "Iemand zei eens: 'Als je alleen maar doet wat in je eigen kunnen ligt, heb je God niet meer nodig om het onmogelijke te doen.' Voor mij is het de uitdaging dingen te plannen die eigenlijk niet kunnen. Dan geef je God de ruimte om te werken, en maak je jezelf afhankelijk van Hem." Voor David betekent dit dat hij groot durft te dromen, groter dan vaak redelijk lijkt. Neem het doel om voor meer dan tienduizend man te staan, dat hij begin vorig jaar opschreef. "Het leek absurd, maar ik had echt het idee dat het van God kwam." Een paar maanden later was hij op een conferentie, waar hij de kans kreeg voor 630.000 Nigerianen te vertellen over het Evangelie. "God gaat vaak verder dan wij durven dromen."

Geen hond

Natuurlijk gaat niet alles van een leien dakje. David kent ook zijn tegenslagen. "Toen ik voor het eerst naar Afrika ging om campagnes te voeren, dacht ik dat er duizenden mensen zouden zijn. Ik had al mijn spaargeld erin gelegd, maar er kwamen er amper honderd. Verschrikkelijk. Het jaar daarop regende het zo hard, dat er letterlijk geen hond kwam. Alles geïnvesteerd, alles gegeven. Dan is de grote vraag: ga je door omdat God het van je vraagt, of gooi je het bijltje erbij neer? Ik ben doorgegaan."
Inmiddels bereikt hij met zijn stichting Go and Tell tienduizenden mensen in binnen- en buitenland en is hij bezig met de aankoop van een groter pand in Zeewolde. Zijn droom: nog meer mensen bereiken met het Evangelie. "Het is mij alles waard om dat bekend te maken. Ik vind het geweldig om grote groepen te boeien met een fantastisch verhaal. Hoe groter de massa's, hoe beter. Jezus zegt dat het Koninkrijk als een zaadje is: je stopt het in de grond en het groeit, zonder dat je zelf weet hoe. Je slaapt, je staat op en het is een plantje. In dat vertrouwen verkondig ik de goede boodschap. Ik zaai, God geeft de groei."

Geroepen

Die overtuiging brengt hij het liefst aan zoveel mogelijk mensen over. Daarom organiseert zijn stichting Go and Tell een Landelijke dag voor evangelisatie (zie kader). "Evangelisatie is vaak een ondergeschoven kindje in de kerk," vindt hij. "Vaak denkt men dat het alleen is weggelegd voor voorgangers, mensen die theologie hebben gestudeerd. Die zouden weten hoe het werkt. Maar volgens mij is ieder mens geroepen een getuige te zijn van Jezus Christus. Hoe gaaf zou het zijn als christenen in Nederland durven te staan voor hun geloof?"

David in het kort

Wie David de Vos wil leren kennen, kan het beste zijn boeken lezen. Help, ik ben geroepen gaat over de roeping die hij ervaart, maar die iedereen volgens hem heeft: vertellen over Jezus. In Het Evangelie leeft deelt hij zijn enthousiasme voor het Evangelie. Hij legt erin uit waarom je niet stil kunt zitten als de boodschap van Jezus je heeft geraakt.
Zijn laatste boek, Dichter bij Jezus, belicht in 40 hoofdstukjes evenveel kanten van Jezus. David vertelt hierin wat voor hem eye-openers waren als het gaat om zijn Redder.

Tekst: Pieter-Jan Rodenburg
Beeld: Ruben Timman

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons