Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Constant in gesprek met God

Jan Wessels over de week van gebed

Hij zat prima op zijn plek, als predikant in het Groningse Thesinge. Toch ging Jan Wessels in 1992 naar Botswana, om daar actief te zijn in het zendings- en ontwikkelingswerk. Mei 2010 kwam hij terug naar Nederland, waar hij directeur van de Evangelische Alliantie werd. In januari organiseert de EA de Week van Gebed, een onderwerp dat een kernrol speelde in zijn leven.

Zodra Jan Wessels over zijn tijd in Botswana gaat praten, beginnen zijn ogen te glimmen. Het is duidelijk dat hij er een goede tijd heeft gehad. Ook als hij het over de rol van gebed in zijn leven heeft, komt die periode voortdurend terug. Toch stond hij in eerste instantie niet te springen, toen hij gevraagd werd om naar het Zuid-Afrikaanse land te vertrekken.

Vies

“Ik gebruikte allerlei argumenten om niet te gaan,” blikt Jan terug. Hij was christelijk gereformeerd predikant in Thesingen. Hij had het er ontzettend naar zijn zin, zat volop in het opbouwwerk van de kleine gemeente en dacht niet aan vertrekken. “Het was een heel moeilijk besluit. We hebben er ontzettend veel voor gebeden en twee maanden nodig gehad voor de beslissing.”
De bevestiging kwam. Hij kreeg van God rust over zijn gemeente, en ook andere zaken vielen op hun plek. “Onze tweede zoon had eczeem. Regelmatig had hij ernstige, secundaire infecties. Wij dachten: ‘In Afrika zijn geen goede medische voorzieningen, het is er vies; die jongen gaat daar dood.’ Toen we bij de huidarts kwamen, een voormalig tropenarts, zei deze: ‘Ik denk dat je jouw zoon geen betere dienst kunt bewijzen dan naar Botswana te gaan. Als je daar bent, zul je zien dat hij binnen twee weken beter is en hij zal het nooit weer hebben, behalve als hij teruggaat naar Nederland.’ Zo is het inderdaad gegaan. Zulke aanwijzingen gaf de Here ons op ons gebed.”

Wennen

In Botswana ging Jan Wessels, namens de Christelijke Gereformeerde Kerken, aan de slag als ontwikkelings- en zendingswerker. Hij raakte er betrokken bij de gebedsbeweging. Dat was even wennen. “Mensen bidden er met heel hun lichaam. Dat is heel mooi om te zien, maar als westerling dacht ik zo nu en dan: ‘Hier kan ik niet helemaal in meegaan.’”
Nog iets waar hij aan moest wennen: de all night prayers; als er iets aan de hand was, baden gemeenteleden de hele nacht door. “Geweldig, die nachten, alleen niet altijd praktisch. Ik had mijn zendingswerk en daarnaast ontwikkelingswerk. Meer dan een dubbele baan. Die mensen gingen dan van ’s avonds zeven, acht tot de andere morgen zes uur uit hun dak. Ik moest om half acht weer aan het werk, dus ik heb het echt niet altijd meegemaakt. Maar ik vond het prachtig.”

Nachtclubs

Het veranderde zijn kijk op gebed. “Ik denk dat bidden in Nederland een andere plek krijgt dan in Afrika. Wij zetten er een bepaalde tijd voor vrij, terwijl mensen in Afrika gewoon bidden wanneer het nodig is. Veel vaker en intensiever dan in Nederland, in ieder geval meer dan ik vanuit mijn achtergrond gewend was.”
Dit betekent niet dat Jan Wessels vindt dat wij ook de uitbundigheid van Afrikanen moeten kopiëren, wél pleit hij voor een grote rol van gebed. “Het heeft vooral te maken met een constante verhouding met de Here. Dat je zo dicht bij Hem leeft dat je ieder moment, waar je ook bent, met Hem kunt praten. Vorige week was ik bijvoorbeeld in Rotterdam voor een diaconaal project. We liepen langs al die nachtclubs, cafés, allerlei dingen waarvan je niet vrolijk wordt. Als ik daar loop, bid ik: ‘O, God, ontferm u over deze mensen! Waar gaan zij naartoe? Waar zijn ze mee bezig?’

Nachtmerrie

Na achttien intensieve jaren in Botswana werd Jan opnieuw uitgezonden. Nu vanuit ‘zijn’ Afrikaanse gemeente naar Nederland. Deze stap viel hem niet gemakkelijk: hij was gehecht geraakt aan Afrika en ervoer er sterk de nabijheid van God. “Om zomaar weer predikant te worden in een gemeente waar ze nooit zwarte mensen hebben zien, dat leek me echt een nachtmerrie. Je bent achttien jaar heel vrij geweest. Om dan weer in het keurslijf van Nederland geperst te worden...”
Maar opnieuw leidde God hem. ‘Toevallig’ zag zijn vrouw de vacature voor directeur bij de Evangelische Alliantie langskomen, in Botswana. “Ze belde me op – ik was in Nederland – en vroeg of het me wat leek. Ik was al te laat, maar na een telefoontje mocht ik toch de sollicitatie insturen. Diezelfde middag werd ik uitgenodigd voor een gesprek. Daarna volgden heel veel stappen, maar het hele traject verliep zonder problemen. De Here heeft duidelijk gemaakt: het is goed zo.” Hij is even stil. Dan: “In heel mijn carrière als predikant, zendeling en nu directeur hebben we zó sterk Gods liefde ervaren. Ons leven wordt gedragen door gebed.”

Tekst: Pieter-Jan Rodenburg
Beeld: Gert-Jan van der Tuuk

Week van gebed

Tijdens de Week van Gebed, van 16 tot en met 22 januari, komen in zo’n honderd landen christenen samen om te bidden rond het thema ‘Trouw en toegewijd’. Sinds 2007 werken de Evangelische Alliantie en de Raad voor Kerken samen in het organiseren van een nationale, interkerkelijke week van gebed. Kijk op www.weekvangebed.nl voor meer informatie en lokale initiatieven.

Geschreven door:

Pieter-Jan Rodenburg

Redacteur Visie Magazine

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

"Intimiderende" bijbelactie bij school Veendam

"Intimiderende" bijbelactie bij school Veendam

Bijbelorganisatie Gideons International deelt bijbels uit

christelijke...
Kerken in Nice staan getraumatiseerde mensen bij

Kerken in Nice staan getraumatiseerde mensen bij

Na de aanslag die op 14 juli op de Promade des Anglais in Nice plaatsvond, hebben kerken de handen ineengeslagen om voor getraumatiseerde mensen...

rouwverwerking
Nepalezen komen tot geloof na aardbeving

Nepalezen komen tot geloof na aardbeving

Na de zware aardbeving in Nepal, waarbij vorig jaar bijna 9.000 mensen om het leven kwamen, zijn veel Nepalezen tot geloof gekomen. Dat zegt Beni...