Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Aanbiddingsleider kiest voor zijn gezin

in Geloven

Brian Doerksen (36) woont met zijn vrouw Joyce en zes kinderen in Canada. Hij is aanbiddingsleider, producer en schrijver van meer dan honderd aanbiddingsliederen. Drie van hun zes kinderen hebben het Fragile X Syndrome. Omdat de verzorging van hen te zwaar werd voor zijn vrouw alleen, besloot Brian zich terug te trekken uit zijn bediening en zich te gaan richten op de opvoeding en verzorging van zijn kinderen.

Kortgeleden kwam Brians eerste eigen worshipalbum You shine uit. Enkele titels van zijn liederen zijn Come now is the time, Faithfull One, I lift my eyes up, Purify my heart en Light the fire again. Het is zijn droom om betrokken te zijn bij het schrijven van twee musicals. Eén over het vaderhart van God en de ander, de Bruiloft, over de heilige liefdesrelatie tussen God en de mens. Hij wil door zijn liederen en bediening mensen herinneren aan wie God is en hen oproepen God te aanbidden. In de worship-hype van vandaag (veel gospelartiesten brengen worshipalbums uit) past Brian goed. Maar hoe zit het met de persoon achter deze aanbiddingsleider-bediening?

Aanbidding
„Aanbidding is de meest eerlijke uitdrukking van overgave en toewijding aan God,“ zegt Brian. „Het is onze reactie op een initiatief van God, onze reactie op Wie Hij is. Aanbidding is het enige passende dat wij kunnen geven aan God. We moeten daarbij niet geestelijker willen zijn dan God zelf. God heeft ons gemaakt als mens en daar hoef je niet aan voorbij te gaan. Ik ben een gewone, normale jongen met dezelfde angsten, strijd en verleiding als ieder ander. In de Psalmen lees je dat David volledig mens was in de tegenwoordigheid van een heilig God. David hield enorm veel van God en erkende Zijn grootheid, kracht en heiligheid. Toch was David totaal niet bang om naar God toe te gaan en te zeggen: ‘God, waarom vergeet U mij? Waarom laat U dit gebeuren’? Wanneer wij aanbidden, hoeven wij onze menselijkheid niet te ontkennen. De Psalmen geven ons daarvoor inspiratie. God is niet bang voor onze menselijkheid.“
Brian Doerksen zou je op het eerste gezicht niet als artiest herkennen tijdens zijn concert. Hij is gekleed in een spijkerbroek en een sportief shirt. Helpt met opbouwen en afbreken. Realiseert hij zich dat zijn liederen en composities harten raken? „Ja en nee. Af en toe vang ik er een glimp van op. Het is moeilijk om in woorden uit te drukken hoe het voelt dat een lied wat ik thuis gemaakt heb, als uitdrukking van mij naar God toe, de wereld over gaat en in zoveel verschillende talen gezongen wordt. Dat maakt mij nederig. Er zijn een paar dingen waar ik van nature goed in ben. Toen God mij riep om dat voor Hem te gaan gebruiken, heb ik er voor gekozen om te gaan werken aan mijn talenten. Er zijn genoeg dingen die ik niet kan, die ik niet weet. Ik heb andere mensen nodig. Als ik op een podium sta, wil ik dezelfde persoon zijn als die ik thuis ook ben. Als ik alleen ben en God aanbid, als er niemand kijkt, dan kniel ik soms, of ik hef mijn armen omhoog en zing een lied. Of ik ben stil en luister naar Zijn stem. Van al deze dingen geloof ik dat ze ook publiekelijk, op een podium, gedaan mogen worden. Hopelijk moedig ik daardoor mensen aan om God te aanbidden.“

Componeren
„Ik liep door Londen en was aan het bidden voor Engeland. ‘Heer, geef Engeland een verlangen om U te gaan aanbidden’. Opeens waren deze woorden in mijn hart: ‘Kom, nu is de tijd, aanbid Hem’. Dat was alles. Thuis achter de piano ben ik dit idee gaan uitwerken. Ben ik gaan nadenken: Wat wil ik met deze oproep? Wat geloof ik over aanbidden? Wat zegt Gods Woord over aanbidden? Bladzijden vol heb ik geschreven met ideeën en probeersels. Ik denk dat we als christenen niet moeten componeren en schrijven om mensen te bekeren. We moeten gewoon onszelf zijn. Schrijf over dat wat je ervaart met God, over het leven. Ga niet preken tegen de mensen. Want mensen zullen eerder geraakt worden doordat wij echt zijn, in plaats van dat wij constant roepen: ‘Jij hebt Jezus nodig!’ Laat de mensen aangetrokken worden doordat wij leven met God. De thema’s van mijn liederen hebben altijd te maken met relaties, met intimiteit. Ik heb veel over Gods Vaderhart geschreven. Momenteel ligt de boodschap van Gods onveranderlijke trouw op mijn hart. Ik wil mensen er aan herinneren dat God trouw zal blijven. Ook als wij niets van situaties begrijpen. Your faithfullness is een lied waarin dit thema terugkomt.“

Fragile X Syndrome
Brian Doerksen weet waar hij over praat. Samen met zijn vrouw Joyce heeft hij zes kinderen, van wie er drie drager zijn van het Fragile X Syndrome. Brian legt uit: „Fragile X is bij mensen uiterlijk niet direct zichtbaar, maar het heeft overeenkomsten met de effecten van het Down Syndroom. Mijn oudste zoon Benjamin (11) is nu aan het leren om meerdere woorden achter elkaar te zetten en uit te spreken. Hij is in staat om hele kleine zinnetjes te maken. Maar je kunt hem geen abstracte vraag stellen, zoals: ‘Wat wil je volgende week doen’? of ‘Hoe voel je je over dit of dat’? Het is één van de grootste uitdagingen om hem zindelijk te krijgen. Je kunt je voorstellen dat het verwisselen van vieze luiers bij een elfjarige geen leuk werk is. Fragile X-mensen kunnen erg op zichzelf zijn, maar onze kinderen zijn juist erg aanhankelijk en sociaal. Onze jongste zoon Isiah (3) heeft dezelfde kenmerken als onze oudste zoon. En één van onze tweelingmeisjes (7) heeft ook het Fragile X Syndrome, maar in mindere mate.“
Personen met het Fragile X Syndrome kunnen geen lawaai of drukte aan. Dit heeft een grote invloed op wat de familie Doerksen wel of niet kan doen. Met elkaar een circus bezoeken zit er niet in. Maar samen verstoppertje spelen is een favoriete bezigheid van allen. „Benjamin begrijpt alleen nog steeds niet helemaal dat hij zich moet verstoppen en zich stil houden. Hij rent wel weg, maar maakt ondertussen allerlei geluiden, zodat ik hem zo gevonden heb. En dan, terwijl ik de anderen ga zoeken, komt hij mij rollend van het lachen achterna en geniet hij enorm. Veiligheid is heel belangrijk voor hem. Als hij van slag is, krijgt hij een donkere uitstraling en het verdrietige is, dat hij niet kan vertellen waarom hij van slag is. En dat breekt je hart. Omdat je iets voor hem wilt doen, maar hij kan niet zeggen wat er aan de hand is.“

Beslissing
„Toen we kortgeleden ontdekten dat onze jongste zoon ook het Fragile X Syndrome heeft, was mijn eerste reactie: dit is te zwaar en dit wordt te ingewikkeld. Ik denk dat ik nu moet besluiten om mij terug te trekken uit de bediening en mij moet richten op het opvoeden en verzorgen van mijn kinderen. Toen realiseerde ik mij dat deze situatie, die mijn hart doet breken, mij misschien juist meer kwalificeert om door te gaan. Om in mijn bediening te blijven staan. Met een gebroken hart. Om geen Evangelie van succes en voorspoed te preken, maar om te kunnen vertellen dat het leven soms hard en moeilijk is. Er is strijd en moeite in mijn leven, maar ik blijf er voor kiezen om God te aanbidden. En ik blijf anderen oproepen om, ondanks de situatie waar ze in zitten, God te blijven aanbidden. Om Gods hart te blijven zoeken. Dit is een roeping en niets kan dat veranderen. Mijn vrouw Joyce is een geweldige vrouw, sterk en flexibel. We nemen alle beslissingen samen, ook wat betreft mijn plannen en de uitnodigingen die er liggen. Eén keer per week neem ik haar mee en dan hebben we een avond samen. Een avond waarop zij de zorg voor de kinderen even kan loslaten. Op die manier proberen we een balans te zoeken in ons leven. We ervaren Gods trouw op zoveel manieren. In de mooie momenten met onze kinderen, waarin we die enorme liefde voor elkaar voelen. In de ogen van de wereld kunnen onze kinderen misschien niet succesvol worden, maar ze zijn zo waardevol. Wij ervaren de liefde van God door onze kinderen. Als we een klein beetje liefde geven, krijgen we er zo enorm veel voor terug.“
„Ik wil mijzelf blijven tot op de laatste dag van mijn leven hier op aarde. Toen ik tiener was, heb ik er voor gekozen om geen acteur te willen zijn. Het is mijn intentie om dit vast te houden. Ik wil God aanbidden op de manier die bij mij, in mijn leven past. Ik blijf liederen schrijven die vanuit mijn hart komen. En ik blijf anderen aanmoedigen God te aanbidden.“

Rianne Meijer

Worship Europe
Eind vorig jaar was Brian Doerksen in Nederland, op uitnodiging van Worship Europe.
Deze organisatie bestaat uit christenen die geraakt zijn door het feit dat er landen in Europa zijn waar minder dan 1% van de bevolking actief gelovig is en God aanbidt. Door middel van evenementen, onderwijs en uitwisseling wil Worship Europe christenen oproepen God te aanbidden en over kerkmuren heen te stappen. Zodat het getuigenis van één-zijn in God zichtbaar zal worden in Europa. Meer informatie over dit initiatief kun je vinden op www.worshipeurope.com

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons